Poesi, musik, föredrag och samtal: Hugo von​​​​​​​ Hofmannsthal 150 år

Den 3 juni arrangerar Goethe-Institutet en jubileumskväll med anledning av att det i år är 150 år sedan den österrikiske författaren Hugo von Hofmannsthal föddes. Axel Englund, professor i litteraturvetenskap, är en av de medverkande.

Omslaget till boken Dikter. Bild på Hugo von Hofmannsthal
Dikter ges ut av Ellerströms förlag.

Tidigare i år utkom volymen Dikter i översättning av Axel Englund, professor i litteraturvetenskap. Det var första gången Hugo von Hofmannsthals samlade lyrik gavs ut på svenska.

Under evenemanget på Goethe-Institutet introducerar Axel Englund författarskapet och samtalar med översättaren Ulrika Wallenström, som bland annat tolkat Hofmannsthals Elektra för Dramaten. Sven-Olov Wallenstein, professor i filosofi, talar om Hofmannsthals ”Chandos-Brev”, en av de mest centrala texterna om poesins kris vid 1900-talets början, och Torsten Pettersson, professor i litteraturvetenskap och operakännare, talar om Hofmannsthal och operakonsten.

Dessutom läses Hofmannsthals poesi av Hannes Meidal, skådespelare vid Dramaten. Dikterna har också tonsatts av otaliga kompositörer – bland andra Richard Strauss, Alban Berg, Arnold Schönberg och Alexander von Zemlinsky – och under kvällen framförs ett urval av deras Hofmannsthal-sånger av några av våra mest framstående musiker: Ellinor Olmarken (sopran), Fredrik Zetterström (baryton) och Love Derwinger (piano).

Om evenemanget

Språk: Svenska
Pris: Fri entré. Anmäl dig på:
eventbrite.se
Adress: Goethe-Institut Stockholm, Bryggargatan 12A