Rikard Hoogland leder samtal om Scenkonstfestivalen Scensommar 1982

Den 26 januari arrangerar Musik- och teaterbiblioteket ett panelsamtal tillsammans med Musik- och teatersamlingarnas vänner.

Några av de medverkande från festivalen 1982 och material ur Musik- och teaterbibliotekets samlingar möts i ett samtal om det som då skedde i Stockholm och Göteborg. Det var en av de största scenkonstfestivalerna i Sverige någonsin med över 90 föreställningar med en mängd internationella gästspel.

Medverkande är bland andra Wilhelm Carlsson, Stefan Johansson, Chris Torch, Annika Levin, Peter Böök.

Samtalsledare är Rikard Hoogland, docent i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik.

Tid: 26 januari klockan 17.30
Plats: Musik- och teaterbiblioteket, Tegeluddsvägen 100, Stockholm
Fri entré

Mer om evenemanget på Musikverkets hemsida

Om Rikard Hoogland

Rikard Hoogland. Foto: Sören Andersson.

Rikard Hoogland är docent och lektor i teatervetenskap, och ämnesansvarig i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar på fria teatergrupper, svensk teater under inledningen av 1900-talet, svensk samtida teater, Brecht och nutida teaterregi.

Mer om Rikard Hooglands forskning