Rikard Hoogland tilldelas sabbatstermin

Rikard Hoogland, docent i teatervetenskap, har tilldelats en sabbatstermin för forskning av Stockholms universitet.

Foto: © Universität Wien/ Alex Schuppich och Sören Andersson.

Han kommer tillbringa vårterminen 2023 vid teater, media och filmvetenskapen vid Wiens universitet, inbjuden av professor Stefan Hulfeld.

Forskningen i Wien görs inom bokprojektet Smak, tävlan och kommersialisering. Svensk teaters skiftande praktiker omkring 1900. Forskningen kommer bedrivas på teatermuseet i Wien och då framförallt Burgtheaters arkiv samt andra arkiv om teater och personer i Wien i början av 1900-talet.

Om Rikard Hoogland

Rikard Hoogland är docent och lektor i teatervetenskap, och ämnesansvarig i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik.

Han forskar på fria teatergrupper, svensk teater under inledningen av 1900-talet, svensk samtida teater, Brecht och nutida teaterregi.

Mer om Rikard Hooglands forskning

Mer läsning

2/12, 2021: Inledningskapitel i The Brecht Yearbook 46 författat av Rikard Hoogland