Zubiri och kvantfysikens gåta

Idéhistorikern Karolina Enquist Källgren skriver en essä i det digitala bildningsmagasinet Anekdot.

Ekvation

Hur förklarar vi hur världen hänger samman? Vetenskapen har sina sätt – konsten och religionen ofta helt andra. Men i kvantfysikens gryning i början av 1900-talet förstod forskarna så lite om sina fynd att de vände sig till filosofin och teologin. Den spanske teologen Xavier Zubiri sökte upp de tyska fysikerna för att finna svar om Gudsproblemet i den nya vetenskapens hyperabstrakta frågeställningar. Karolina Enquist Källgren besöker ett unikt gränsland mellan naturvetenskap och religion i det tidiga 1900-talets Europa – där själva frågan om alltings ursprung står på spel.

Läs essän på Anekdots hemsida

Om Anekdot

Anekdot är ett digitalt bildningsmagasin. Det är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet.

Anekdots essäer tar dig med in i historiens viktigaste skeenden och idéflöden, återberättade och analyserade av Sveriges bästa humanioraforskare.

Karolina Enquist Källgren
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Om Karolina Enquist Källgren

Karolina Enquist Källgren är biträdande lektor och docent i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar bland annat på kunskapers historia, politisk idéhistoria och filosofihistoria.

Mer om hennes forskning