Anna Sjöberg får VR-bidrag för att veta mer om att VETA

Anna Sjöberg har fått Vetenskapsrådets internationella postdok-bidrag. Projekttiteln är “Kunskapspredicering i språkanvändning”.

Anna Sjöberg, forskare i typologi.
Anna Sjöberg får Vetenskapsrådets internationella postdok-bidrag. Foto: Privat

Anna Sjöberg reser till Tyskland för att fortsätta forska om hur världens språk uttrycker att ha kunskap. För detta har hon fått VR:s internationella postdok-bidrag, som täcker tre år. Två av dem kommer hon att tillbringa hos professor Volker Gast på Institutionen för anglistik och amerikanistik vid Friedrich Schiller Universität i Jena.

– Trots sitt namn är det en framstående institution inom typologi, säger Anna Sjöberg. Volker Gast var också min opponent när jag disputerade.

Hon vill veta mer om att veta

Anna Sjöberg är forskare i allmän språkvetenskap, med inriktning på just typologi och språklig variation. Hon disputerade 10 november 2023 på avhandlingen ”Knowledge predication – a semantic typology” vid Institutionen för lingvistik på Stockholms universitet.

I sin avhandling undersökte Anna Sjöberg hur begrepp för att veta och liknande uttrycks i världens språk. Det är en typ av variation som intresserar Anna: hur vanligt är det i världens språk att man använder olika ord för att uttrycka att man har kunskap, och hur vanligt är det att man använder ett och samma ord?

–  Till exempel gör vi ju en skillnad i svenska mellan att veta och att känna, som både täcks av engelska know. Och på en del språk har man ett separat verb för att inte veta.

För att studera detta nyttjade Anna översättningar av Nya testamentet, som ju finns i översättning på en stor mängd språk.

I det kommande projektet går Anna Sjöberg vidare med kunskapsbegreppet:

– Det jag kommer att göra är främst två saker. För det första att undersöka hur den här typen av verb faktiskt används i naturligt språk: Vad pratar folk om att veta, vem är det som vet saker och så vidare. För det andra vill jag undersöka hur den bild av betydelse man får skiljer sig mellan att använda Bibeln och att använda andra källor.

Nytt undersökningsmaterial

Den här gången kommer hon att dyka ner i databaser med andra typer av material.

– Jag kommer dels att använda mig av korpusar med muntliga berättelser och samtal från hela världen, dels av korpusar med olika sorters material från europeiska språk: muntliga texter, skönlitteratur, sociala medier och så vidare.

Anna Sjöbergs avhandling fick mycket fina omdömen, och hennes ansökan till VR bedömdes som ”excellent”, med betyget 6 på en 7-gradig skala.

– Jag är väldigt glad att ha fått de här pengarna och det ska bli väldigt roligt att få fortsätta med ämnet och att utöka det.

Stort grattis till Anna och Institutionen för lingvistik!

Mer om Anna Sjöberg och hennes forskning (engelska)

Internationell doktorandkonferens om typologi på Stockholms universitet

Emerging Topics in Typology, ETT, är en stor internationell typologikonferens – av och med doktorander. Syftet är att stimulera diskussion om aktuella och kommande forskningsämnen inom typologi. År 2024 var Stockholms universitet och Institutionen för lingvistik värd för konferensen. Initiativtagare och organisatörer: Anna Sjöberg, Anastasia Panova, Alice Bondarenko och Amanda Kann.

Mer information på konferensens webbsida