"Algerna räddar haven" - gymnasiearbete i samarbete med MMK i final i unga forskare!

Kan alger vara ett bra råmaterial för att utveckla bioplaster? Det frågade sig Ebba och Martina från Kungsholmens gymnasium då det kontaktade kemi vid SU för att göra sitt gymnasiearbete. Frédéric Héraly, doktorand vid MMK, nappade på förfrågan och handledde arbetet.

Arbetet gick ut på utforska plastfibrer som inte bidrar till höga koldioxidutsläpp och se om alger kunde vara en lämplig resurs att utforska för vidare materialutveckling. Eleverna fick lära sig extraktionsmetoden wet-spinning, där en biologisk gel, pressas ut och får mogna i ett koagulationsbad, för att skapa fibrer. Arbetet gick så bra att det gick till final i utställningen Unga forskare, med temat ”Vetenskapens mysterier – nya upptäckter och revolutionerande tankesätt”.

Se eleverna berätta om sitt arbete i den här filmen

Fred, det var du som handledde eleverna, berätta!

"Att handleda gymnasieelever var en verkligt givande upplevelse. Som doktorand i materialkemi såg jag både passione och nyfikenhet hos dessa unga hjärnor, när de tacklade komplexa miljöutmaningar. Att handleda dem genom genom den ganska krångliga biopolymersyntesen och biologiska nedbrytningsprocessen var en påminnelse om vikten av att vårda nästa generation av forskare och de oändliga möjligheter som väntar när vi kombinerar vår kunskap och entusiasm för en mer hållbar framtid."

Du vet väl att vi på kemi vid SU gärna handleder gymnasiearbeten i samarbete med KRC och Vetenskapens hus? Till hösten erbjuder vi flera möjligheter och projekt, läs mer och lämna din intresseanmälan "Gymnasiearbeten i kemi!"