Ny metod ska ge kläder utan skadliga kemikalier

Farliga kemikalier i våra kläder kan snart vara ett minne blott, tack vare en banbrytande metod utvecklad av forskare vid Stockholms universitet. Under ledning av Ulrika Nilsson, professor i analytisk kemi, har en ny screeningmetod tagits fram som föreslås bli europeisk standard för kontroll av hälsofarligt innehåll i textilier.

Fotot visar Josefine Carlsson och Ulrika Nilsson, Institutionen för material och miljökemi.
Josefine Carlsson och professor Ulrika Nilsson vid Institutionen för material och miljökemi, Stockholms universitet. Foto: Angela Westin/SU.

I flera år har Ulrika och hennes forskargrupp arbetat för att göra det enklare, snabbare och billigare att upptäcka förbjudna och misstänkt farliga ämnen som döljer sig i våra kläder.

– De kemikalier som används vid tillverkningen, särskilt vid färgning och framställning av syntetiska material, stannar ofta kvar i de färdiga plaggen. Textilkemikalierna frigörs extra lätt när vi svettas och kan då tas upp av huden, säger Ulrika Nilsson.

Exponering för textilkemikalier är en risk som Ulrika är besluten att eliminera. Som expert inom Sveriges Konsumenter har Ulrika också möjlighet att påverka standardiseringsarbetet på europeisk nivå. Hon hoppas att den nya metoden ska underlätta för myndigheter och tillverkare att övervaka kemikalieanvändningen, och leda till obligatorisk innehållsmärkning av kläder. Detta skulle vara ett stort steg framåt för konsumentsäkerheten i Europa.

Länken leder till Sveriges Konsumenters pressmeddelande och intervju med Ulrika Nilsson

I länken finns mer information om Ulrika Nilssons forskargrupp

Avhandling om ny testmetod för kemikalier i kläder

Fotot visar Josefine Carlsson, forskarstuderande vid Institutionen för material och miljökemi.
Josefine Carlsson, Institutionen för material och miljökemi, Stockholms universitet. Foto: privat.

Josefine Carlsson är en av dem som under Ulrikas handledning deltagit i att ta fram den nya screeningmetoden som kan komma att bli europeisk standard. Förhoppningsvis kan metoden implementeras inom textilindustrin och därmed bidra till att kontrollerna och på sikt även regleringen av textilkemikalier utökas.

I september presenterar Josefine sin doktorsavhandling och forskning kring hälsoskadliga kemikalier i kläder med fokus på hudallergena ämnen.

Josefine har visat på att ett antal allergena och mutagena ämnen är frekvent förekommande i vanliga plagg, både syntetiska och av blandmaterial, men riskerna för hälsoskador bedöms ändå vara låga förutsatt att plaggen används ett fåtal gånger. Risken för allergiska reaktioner skulle kunna vara högre för individer som redan har en textilallergi eller vid upprepad hudexponering för plaggen.

– Textilallergi är relativt vanligt, men vilka av de olika föreningarna i kläder som är huvudorsakerna är mindre känt. I mitt avhandlingsarbete har jag identifierat några vanligt förekommande allergener som hittills varit okända i kläder, berättar Josefine Carlsson.

Josefine Carlsson påpekar att textilindustrin ständigt introducerar nya kemikalier vid tillverkningsprocesserna. Med den nya screeningmetoden kan hittills okända, potentiellt hälsoskadliga textilkemikalier enklare upptäckas.

Disputation – Josefine Carlsson

Josefine Carlsson presenterar sin avhandling "Is Your Wardrobe Making You Sick? Textile Chemicals with a Focus on Skin Sensitizers – Analytical Methods, Occurrence, and Dermal Exposure" vid Institutionen för material och miljökemi hos Stockholms universitet, och online den 13 september.

Klicka på länken för mer information om Josefines disputation

Länken leder till DiVA, där hela avhandlingen finns publicerad

Text: Angela Westin