Kritik mot minskat stöd till högskolepedagogik

Regeringsbeslutet att avsluta satsningen "Högskolepedagogiska lyftet" kritiseras av professor Klara Bolander Laksov i en intervju i tidningen Universitetsläraren.

Studenter och lärare i föresläsningssal

Regeringen beslutade i december 2023 att inte fortsätta den satsning som inleddes 2020 på det så kallade ’högskolepedagogiska lyftet’. En nationell satsning för att utveckla högskolepedagogisk kompetens och för att ta tillvara lokala satsningar vid svenska lärosäten, på ett nationellt plan.

Bakgrunden till satsningen var att det saknades en nationell strategi för högskolepedagogisk utveckling och även ett systematiserat erfarenhetsutbyte mellan lärosätena. Satsningen har bland mycket annat möjliggjort framtagandet av en webbsida, högskolepedagogik.se, som syftar till att sprida information och goda exempel på hur lärosäten arbetar med högskolepedagogisk utveckling och erfarenhetsutbyte.

Klara Bolander Laksov, verkställande ledamot i Sveriges universitets- och högskoleförbunds (SUHF) expertgrupp för högskolepedagogik och professor i samma område är kritisk till nedläggningen och säger i en intervju i tidningen Universitetsläraren:

Foto på Klara Bolander Laksov
Klara Bolander Laksov. Foto: Sören Andersson

– Projektet var både en samlande arena och gav stöd för att köpa loss personers tid för att jobba för det nationella planet. Att det försvinner nu visar på en bristande förståelse för behovet av långsiktighet.

Läs intervjun i sin helhet

Nationell satsning på högskolepedagogik avslutas (Universitetsläraren)

Klara Bolander Laksov är föreståndare för Centrum för Universitetslärarutbildning (CEUL) och professor med inriktning högskolepedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.