Livestreamad föreläsning: Kollektiv identitetsformering i Facebookgrupper

Forskaren Ali Mohamed vid Stockholms universitet ger en öppen föreläsning på Jönköping University om sin nya avhandling. Föreläsningen streamas live på YouTube.

I sin nyligen framlagda avhandling, Kollektiv identitetsformering i sociala medier, har forskaren Ali Mohamed under tre års tid läst och följt tusentals inlägg och trådar i Facebookgrupper där samhällsfrågor diskuteras. I resultatet visar han hur det sker en kollektiv identitetsformering i dessa grupper, vad deltagarna lär sig av det och hur det påverkar friheten att diskutera. Han diskuterar även vad det i förlängningen kan innebära för demokratin.

Föreläsningen berör centrala resultat i avhandlingen, som olika typer av interaktion i praktiken samt formeringen av kollektiva identiteter utifrån motstånd, gemenskap och förhandling.

Till livestreamingen

Ali Mohamed. Morteza Eslahchi

Ali Mohamed är forskare, doktor i pedagogik, lärare vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet och adjunkt i medieteknik på Södertörns högskola. Han forskar främst om lärande i digitala arenor.

Ali Mohamed

Länk till nyhet