Nya doktorander 2023

Hösten 2023 börjar fem doktorander vid Institutionen för pedagogik och didaktik. Här kan du läsa deras presentationer.

Hektor Löfgren

Hektor Löfgren, doktorand, Stockholms universitet
Hektor Löfgren, doktorand, Stockholms universitet.

Jag doktorerar i utbildningshistoria och forskar på filosofiämnets utveckling i Sverige under 1800-talet och tidigt 1900-tal. Min studiebakgrund har jag i Liberal Arts och filosofihistoria, med fokus på utbildning och utbildningsfilosofi under antiken.

Sedan 2018 har jag tillsammans med andra humaniora-alumner drivit en ideell förening som i samarbete med Göteborgs kommun och Göteborgs universitet arbetar dialogbaserat med bildning, inkludering och kollektivt kritiskt tänkande tillsammans med ungdomar boende i Göteborgs förorter.

Emma West

Emma West, doktorand, Stockholms universitet
Emma West, doktorand, Stockholms universitet.

Mitt forskningsintresse är inom internationalisering av högre utbildning och kulturell mångfald. Jag läste sociologi och antropologi med inriktningen socialt arbete under min grundutbildning i USA och masterprogrammet i internationell och jämförande pedagogik här på IPD. Jag skrev min masteruppsats om amerikanska ursprungsbefolkningen studenters attityder till utlandsstudier.

Min avhandling kommer att handla om lärandeprocesserna hos nyanställda internationella universitetslärare och forskare, och att identifiera möjligheterna att stödja deras introduktion till den svenska akademin och generellt till det svenska samhället.

Daniel Blixt

Daniel Blixt, doktorand, Stockholms universitet
Daniel Blixt, doktorand, Stockholms universitet.

Min bakgrund är främst inom gymnasieskolan där jag undervisade 2003 - 2021, en tjänst som jag från 2020 kombinerade med att undervisa på lärarprogrammen på Institutionen för pedagogik och didaktik (IPD). Jag läste under denna tid även min masterutbildning på IPD och under våren 2023 har jag haft tjänst som universitetsadjunkt på institutionen.

Mitt forskningsområde är ungas läsande där jag undersöker grundskoleelevers berättelser om läsning som praktik och om sig själva som läsare, och hur deras berättelser står i relation till dominerande uppfattningar i samtiden. Kunskapsbidraget består i att öka förståelsen för hur pojkar och flickor i årskurs 9 konstruerar sina identiteter i relation till läsning och sig själv som läsare, och hur dessa konstruktioner kan förstås i relation till dominerande uppfattningar om läsning i den massmediala debatten och inom policytexter såsom betänkanden och utredningar.

Forskarskolan i medicinsk pedagogik

Najoua Laajab

Najoua Laajab, doktorand, Stockholms universitet.

I am a scientist with a background in neuroscience and psychology, and have an extensive experience in clinical medicine, laboratory science and medical technology; with a long demonstrated history of working in the Swedish medical and health care field.

My research project surrounds exploring the levels of emotional intelligence, among medical students. I aspire to gain a deeper comprehension to why physicians ability for empathy seems to gradually deminish along with the progression of their careers.

The activity of the human brain is intricatly intertwined with human behaviour and mental processes, some of which are associated with emotional regulation. The aquisiton of a better insight in this matter may yield improved educational outcomes in medical education as well as improved communication skills (doctor - patient consults) among physicians.

Amrah Heikkinen

Amrah Heikkinen, Stockholms universitet
Amrah Heikkinen, doktorand, Stockholms universitet

Amrahs forskningsintresse handlar om yrkesidentitet hos studenter inom biomedicinsk analytikerutbildning.

Forskarutbildning i pedagogik

Ansökan till forskarutbildningen i pedagogik sker i början av året.