Nya forskningsmedel för skolverksamheter med stora utmaningar

Många skolor och förskolor får det allt svårare att skapa de förutsättningar som krävs för en likvärdig utbildning. Därför har Stockholms universitet tillsammans med fyra andra svenska lärosäten en forskningssatsning med fokus på skolverksamheter med stora utmaningar. I slutet av 2023 kunde sex forskningsprojekt starta tack vare satsningen. Hösten 2024 kan nu ytterligare sex forskningsprojekt dra igång.

Foto på Lärare och barn som har samling
Foto: Katja Kircher

Forskningssamarbetet sker inom ramen för Nationellt FOU-nätverk för verksamheter med stora utmaningar, som består av Högskolan Dalarna, Karlstad universitet, Malmö universitet, Mittuniversitetet och Stockholms universitet. Tillsammans med huvudmän, skolor och förskolor skapar vi kunskap om förutsättningarna för och ändamålsenliga stöd till verksamheter som möter stora utmaningar. Vi vill gemensamt bidra till att förverkliga ambitionen om en likvärdig utbildning för alla oavsett verksamhetens förutsättningar.

–Det är glädjande att vi nu tack vare ny forskning gemensamt kan bidra till ökad likvärdighet genom skolutveckling, säger Martin Rogberg vid Stockholms universitet och nätverksansvarig.

 

Projekt som startar hösten 2024 för skolverksamheter med stora utmaningar

Projekten löper under ca ett år och har blivit tilldelade 500.000 kronor vardera. Flera av projekten relaterar till Samverkan för bästa skola (SBS). Det är ett regeringsuppdrag där Skolverket, i samverkan med universitet/högskolor och skolhuvudmän, genomför insatser i utvalda skolverksamheter för att höja måluppfyllelsen och öka likvärdigheten i skolor, fritidshem och förskolor.

1. Professionellas erfarenheter av en förbättringssatsning för förskolor med stora utmaningar

Projektets huvudsakliga syfte är att bidra med kunskap om hur professionella, som har ingått i en nationell, flerårig, politiskt initierad förbättringssatsning (SBS), erfarit och berörts av satsningen över tid.

Ansvariga forskare

Maria Fredriksson och Maria Olsson Högskolan Dalarna samt Gudrun Holmdahl, Karlstad universitet.

2. Matematik, Inkludering och Likvärdighet (MIL)

Matematik är det ämne där flest elever missgynnas, påverkat av kön, bakgrund, föräldrars utbildning och var man går i skolan. Studien ska undersöka hur exkludering kan motverkas genom en undervisning som främjar likvärdighet och inkludering i matematikämnet.

Ansvariga forskare

Anette Bagger, Högskolan Dalarna och Helena Roos, Malmö universitet.

3. Utvecklingsprocesser hos huvudmän efter avslutade SBS-processtöd: En spaning efter spår av SBS

Syftet med studien är att undersöka hur rektorer och nyckelpersoner uppfattar att utvecklingsprocesser lever kvar efter att stödet från SBS avslutats. 

Ansvariga forskare

Marcia Håkansson Lindqvist, Lena Ivarsson och Agneta Persson, Mittuniversitet.

4. Utprövning av Change Laboratory för att utveckla musikundervisningen i anpassad grundskola

Musikundervisningen i anpassad grundskola utförs huvudsakligen av obehöriga lärare och fokuserar ofta snarare på omsorg än på kunskapsutveckling. Tillsammans med musiklärare vill forskarna utveckla en modell för kunskapsutvecklande musikundervisning, som kan användas för kompetensutveckling av obehöriga lärare.

Ansvariga forskare

Anna Backman Bister, Kungliga Musikhögskolan; Diana Berthén, Stockholms universitet; Viveca Lindberg, Stockholms universitet

5. Perifera förskolors möjligheter och begräsningar i en statlig insats för skolutveckling

Syftet med denna studie är att skapa ny kunskap och fördjupad förståelse om hur SBS-satsningar möjliggör, begränsar och skapar förutsättningar för perifera förskolors utveckling. Begreppen centrum och periferi förstås i den här studien som en relation mellan två parter där den ena är mer normerande än den andra.

Ansvariga forskare

Sandra Lund, Mittuniversitetet; Susanne Sahlin, Mittuniversitet; Maria Styf, Mittuniversitet; Ulrika Wessel, Mittuniversitet

6. Didaktiska relationer i klassrum med socioekonomiska utmaningar

I projektet vill forskarna fördjupa kunskapen om didaktiska relationer i klassrum på en skola med stora utmaningar. Studien bygger på observationer av lektioner i historia, matematik och svenska, samt samtal i fokusgrupper med både elever och lärare.

Ansvariga forskare

Martin Malmström, Helena Roos och David Rosenlund, Malmö universitet.

 

Läs mer om projekten, tidigare beviljade projekt och om FoU-nätverket:

Nationellt FoU-nätverk för skolverksamheter med stora utmaningar

Samverkan för bästa skola (SBS)

Kontakt: Martin Rogberg, nätverksansvarig