Stockholms universitet uppmärksammar OA Week 2023

Open Access Week är ett årligt internationellt evenemang med syfte att uppmärksamma öppen tillgång till vetenskapliga publikationer. I år pågår veckan 23-29 oktober och temat är "Community over commercialization". Välkommen att botanisera bland universitetets artiklar, webbinarier, poddar och filmer i ämnet!

Bild som illustrerar Open access week
Foto: Open Access Week

Öppen tillgång (open access) innebär att vetenskapliga publikationer är direkt sökbara och tillgängliga på internet i digital form under en öppen licens, och att vem som helst kan läsa, ladda ner, kopiera och sprida materialet. I Sverige finns ett mål om att alla lärosäten ska ha ställt om till ett öppet vetenskapssystem senast 2026.

Länk till nyhet om OA Week 2023

Vill du veta mer om öppen vetenskap? Här hittar du ett urval artiklar, webbinarier och poddar om ämnet