VR-bidrag till utbildningsvetenskap

Vetenskapsrådet (VR) har fattat beslut om flera bidrag inom utbildningsvetenskap. Vid Institutionen för pedagogik och didaktik har sju forskare beviljats medel i denna omgång, antingen som huvudsökande eller medsökande: tre projektbidrag, ett bidrag till gästforskare och en ”Exploratory Workshop”.

Projektbidrag

Maria Weurlander är medforskare i projektet ” En longitudinell studie om professionell självtillit, känslomässiga utmaningar och moralisk stress i lärar-och läkarutbildningen”. Projektledare är Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet. Projektet utgör en fortsättning på ett samarbete kring forskning om känslomässiga utmaningar i lärar- och läkarutbildningar. Projekttiden är fyra år och bidragsbeloppet 5,9 miljoner kronor.

Joakim Landahl och Germund Larsson är medforskare i projektet  "Tillit och motstånd: Ett utbildningshistoriskt perspektiv på svenska föräldrars relation till skolan 1861-2012". Projektledare är Sara Backman Prytz vid Uppsala universitet. Projektiden är fyra år och bidragsbeloppet 5,9 miljoner kronor.

Johanna Ringarp är medforskare i projektet "Att förstå epilepsi. Kunskap, utbildning och stigmatisering, 1950-2020. Syftet med projektet är att undersöka förändrade och bestående attityder till epilepsi och hur dessa förändringar har påverkat tillgången till skola och utbildning för personer med epilepsi. Projektledare är Matilda Svensson Chowdhury vid Malmö Universitet.  Projekttiden är tre år och bidragsbeloppet 3,6 miljoner kronor.

Exploratory workshop

Cormac McGrath får medel till ”Avmystifiering av AI-literactitet i lärarutbildningen”. Bidragsbeloppet är 360 000 kr.

Bidrag till gästforskare

Vetenskapsrådet har dessutom beviljat Stockholms universitets ansökan om bidrag till gästforskare inom utbildningsvetenskap. Detta är en organisationsansökan, med Klara Bolander Laksov, Institutionen för pedagogik och didaktik som projektledare, och den nominerade gästforskaren är Mathieu Albert, Institute for Education Research, University Health Network (Toronto). Bidragsbeloppet är 1,4 miljoner kr.

Länk till beslutet på Vetenskapsrådets webb