Jonna Zetterman, campusstudent

Jonna Zetterman är campusstudent på Studie- och yrkesvägledarprogrammet.

Jag valde studie- och yrkesvägledarprogrammet både för kurserna i sig men även för att det skulle leda till jobb! 

Varför valde du Studie- och yrkesvägledarprogrammet?

– Jag valde studie- och yrkesvägledarprogrammet både för kurserna i sig men även för att det skulle leda till jobb! Jag har länge vetat att jag vill jobba med människor och bidra till samhället men jag visste inte riktigt hur. Jag ville gärna plugga en längre tid, så ett program ville jag gå. Det var viktigt för mig att utbildningen kunde leda till jobb, vilket en yrkesexamen inom studie- och yrkesvägledning definitivt gör.

– Jag ville även att utbildningen i sig skulle vara kul, vilket jag verkligen tycker den har varit. Vi har fått läsa massa olika saker vilket jag tycker har varit väldigt lärorikt. Exempelvis första året läste vi bland annat psykologi, sociologi och utbildningspolitik vilket jag älskade!

– Sedan utöver teorin har ju programmet tre praktikperioder vilket jag tycker är viktigt när man pluggar för att bli vägledare. Jag har precis haft min andra praktik och det var extremt givande!

Utbildningen ges både som campus och distansvariant och du går på campus - varför valde du campusvarianten? Vad finns det för för-/nackdelar?

– Jag valde campus för att jag ville känna mig som en student, ha studentlivet liksom. Dessvärre började jag hösten 2020, när SU följde restriktionerna gällande covid vilket ledde till att större delen av utbildningen skedde på distans (tyvärr även min första praktik). I ungefär två år fick vi läsa på distans vilket tyvärr inte passade mig. Jag kände att jag saknade de spontana diskussionerna som uppstår i fysiska klassrum och korridorer samt att jag tappade en hel del motivation när det kom till självstudier. Jag tror dock att om man väljer distans frivilligt så finns det mycket positivt med det, speciellt om man jobbar eller inte bor i Stockholm.

– Nu när vi börjat ha undervisning på campus igen så märker jag en stor skillnad både i mitt lärande och i min motivation. Man får så mycket i utbyte av de andra studenterna, får tid att ställa frågor till lärarna och blir mer motiverad till att plugga när man är på campus. Det som jag antar kan vara en nackdel med campus är om man har ett livspussel (familj, jobb osv) som gör det svårt att ta sig till campus, då är distans mer flexibelt. 

Högsta drömmen är att arbeta på en folkhögskola. Annars är jag väldigt intresserad av att arbeta med ungdomar i andra verksamheter.

Är det något som är speciellt för programmet, tror du? Är det något man ska vara förberedd på när man börjar på programmet?

– Det är lite svårt för mig att säga vad som är speciellt med programmet jämfört med andra program men en sak skulle kunna vara just att utbildningen känns väldigt bred. Man läser väldigt mycket olika, för att få många olika perspektiv. Det är ju väldigt komplext med studie- och yrkesvalfrågor. Detta kanske vissa ogillar och hellre skulle ha ännu mer praktiskt och snävt, kopplat till vägledning endast, men jag har uppskattat att kurserna har varit olika och att man fått många olika kunskaper. Men om man inte gillar teori och att plugga så kan det vara så att man måste förbereda sig och tänka om, då det inte är i huvudsak praktiska saker som samtalsmetodik under utbildningen. 

Vad är programmets för- och nackdelar, tycker du?

– Jag tycker fördelarna bland annat är att kurserna känns relevanta och lärarna är engagerade. Många av lärarna är vägledare och insatta i frågorna och är passionerade gällande att undervisa om detta, vilket märks. Som jag nämnde ovan tycker jag det även är väldigt bra att utbildningen är nyanserad och bred.

– Det är härligt att det blandas både praktik och teori! Det känns även som att mycket vi lärt oss kan användas inom andra yrken.

– Nackdelarna skulle jag säga är att det ibland känns som att utbildningens syn på studie- och yrkesvägledning inte stämmer överens med den verkliga kontexten på arbetsmarknaden, vilket gjorde att en del av oss blev chockade på praktiken när det skiljde sig från litteraturen och undervisningen. Exempelvis var det mycket mer administrativt arbete på många arbetsplatser än vad jag trott.

– Jag tycker även att det är en nackdel att det är väldigt mycket fokus på att arbeta som vägledare i alla skolformer, men mindre fokus på att vägleda vuxna utanför skolformerna. Detta eftersom väldigt många jobb man kan få som vägledare handlar om att vägleda vuxna. Jag skulle även gärna sett mer samtalsmetodik och tillfällen att öva att hålla samtal, utöver praktiktillfällena. Detta kan dock ha varit kopplat till att vi var i distans under lång tid och sådana tillfällen därför var svårare att få till. 

Examen närmar sig och jag har absolut lite existentiell kris för jag vill väldigt mycket!

Vad vill du jobba med efter din examen? Hur ser möjligheterna ut, tror du?

– Examen närmar sig och jag har absolut lite existentiell kris för jag vill väldigt mycket! Känns både kul att få börja jobba, jag blev riktigt sugen på det efter den senaste praktiken, men samtidigt lite läskigt för man vet ju inte riktigt var man kommer hamna.

– Högsta drömmen är att arbeta på en folkhögskola, jag älskar verkligen synsättet man har på individen på folkis och det är ju verkligen en helt unik verksamhet. Annars är jag väldigt intresserad av att arbeta med ungdomar i andra verksamheter.

– Jag är även lite sugen på att arbeta med vägledningsfrågor i större perspektiv, antingen nationellt eller internationellt. Jag ska snart skriva mitt examensarbete utomlands och hoppas att det kan ge sådana möjligheter! 

Något annat du skulle vilja förmedla till någon som funderar på utbildningen?

– Jag tror det är viktigt att man tänker på att detta är en yrkesexamen och att man studerar för ett specifikt yrke. Någonstans måste man ändå ha ett intresse och ett driv gällande att arbeta med människor, hålla samtal, kunna lyssna och se individen och hjälpa till i svåra övergångar i folks liv.

– Jag har även insett under utbildningens gång att det verkligen krävs att man är passionerad över detta, då man kanske kommer behöva arbeta i motvind för att synliggöra hur viktigt ens jobb och bidrag som vägledare är för både samhället och individen. 

På denna sida