Studiegångar inom masterprogrammet i pedagogik

Här beskriver vi de olika inriktningar du kan välja inom masterprogrammet i pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.

 

Studiegång didaktisk design vänder sig till dig som är intresserad av undervisning, kommunikation och interaktionsprocesser samt bedömning och lärande i olika former av klassrumsmiljöer. Dagens komplexa klassrumsmiljöer kännetecknas av mångfald, digitalisering och flexibilitet avseende resurser för interaktion och lärande.

Vi uppmärksammar klassrumsstudier i vidgad bemärkelse, där didaktisk design av såväl analoga som digitala lärmiljöer skapar villkor för interaktions- och lärandeprocesser.

Inom studiegången får du möjlighet att utveckla din förmåga att kritiskt systematisera och integrera kunskaper om didaktisk design samt att analysera och bedöma komplexa frågor och situationer. Du får dessutom möjlighet att fördjupa dina teoretiska och metodologiska kunskaper samt insikter i aktuell forskning inom didaktisk design. Under studiegången kommer kunskaper om design för undervisning, lärande, bedömning, observation och interaktionsstudier för multimodal analys samt kritiska studier av kunskaper om didaktiska fenomen särskilt att uppmärksammas för att utveckla din handlingsrepertoar inom olika verksamheter.

Kurser inom studiegången

Didaktisk design som kunskapsområde och forskningsfält (PEA 431), 7,5 hp

Teorier om lärande och bedömning i studier av klassrumsinteraktion (PEA432), 7,5 hp

Forskningsmetodisk fördjupning i multimodal analys (PEA 436), 7,5 hp

Kritiska studier av kunskap om didaktiska fenomen (PEA 437), 7,5 hp

 

Studiegång hälsa utgår från en vid definition av hälsobegreppet och behandlar olika verksamhetsfält såsom folkhälsoarbete, hälso- och sjukvård och omsorg. I fokus står frågor om sjukdom och normalitet/avvikelse som sociala och kulturella fenomen, samt delaktighetsfrågor. Utgångspunkt tas i vetenskapliga traditioner som undersöker såväl människors erfarenheter i ett livsvärldssammanhang och hur dessa gestaltas och kommuniceras, som det samhälleliga sammanhang där föreställningar om hälsa och ohälsa formas.

Kurser inom studiegången

Pedagogik och hälsa (PEA455), 7.5 hp

Teoretiska perspektiv på kropp och kroppslighet (PEA453), 7.5 hp

Individens meniningsskapande i utmanande och existentiella livssituationer (PEA451), 7.5 hp

Inkludering och exkludering inom områdena vård och hälsa (VPA104), 7,5 hp

 

Studiegång karriärutveckling och vägledning ger fördjupade kunskaper om individers och gruppers karriärprocesser ur individ- och samhällsperspektiv och bidrar till att utveckla handlingsrepertoaren i den karriärvägledande praktiken. Kurserna fokuserar på individers och gruppers lärande, val och övergångar inom utbildning och arbetsliv och studie- och yrkesvägledande verksamheters villkor och förändring. Du utvecklar din förmåga att förstå och kritiska granska komplexa frågor och fenomen vad gäller karriärprocesser och studie- och yrkesvägledande verksamheter. Studiegången vänder sig till dig som är studie- och yrkesvägledare, verksamma inom studie- och yrkesvägledande verksamheter och/eller intresserad av individers och gruppers lärande, valprocesser och övergångar i utbildning och arbetsliv.

Kurser inom studiegången

Arbetslivets mångfald och förändring (PEA425), 7.5 hp

Kritiska perspektiv på karriärprocesser (PEA406), 7.5 hp

Karriärvägledning i förändring (PEA426), 7.5 hp

Styrning, utvärdering och utveckling (UCA437), 7.5 hp

 

Studiegång organisation – lärande och ledarskap vänder sig till dig som har ett särskilt intresse för frågor om lärande, utveckling och ledarskap i organisation och arbetsliv. Dagens arbetsliv kännetecknas av ökad mångfald, digitalisering, flexibilitet samt standardisering. Utifrån dessa utgångspunkter kan man fråga sig vilka villkor som finns för människor att lära och utvecklas samt hur organisationer aktivt kan arbeta för att utveckling ska komma till stånd.

Under studiegången får du fördjupade kunskaper om människors lärande och förutsättningar att lära och utvecklas i dagens arbetsliv och organisationer. Du får också redskap att analysera organisationer och dess villkor för människors och organisationers lärande och utveckling.

I kursen får du vidare fördjupa dig i ledarskapets betydelse för utveckling och inte minst kommunikationens centrala roll i ledarskapet. Slutligen får du också en fördjupning i de utmaningar som finns i att hantera konflikter i dagens arbetsliv och organisationer samt möjliga sätt att hantera dessa konflikter.

Studiegången avser därmed ge dig goda kunskaper och god förståelse för att förstå ett komplext arbetsliv, en förmåga att analysera arbetslivets förändringar på en övergripande samhällsnivå, organisationers och ledarskapets utmaningar och villkor samt den enskilda människans möjligheter att lära och utvecklas i dagens arbetsliv.

Kurser inom studiegången

Arbetslivets mångfald och förändring (PEA425), 7.5 hp

Organisationspedagogik - lärande och ledarskap (PEA402), 7.5 hp

Kommunikativt ledarskap (UCA433), 7.5 hp

Att hantera konflikter i arbetslivet - utmaningar och strategier (YPA100), 7.5 hp

 

Studiegång skola, utbildning och samhällsförändringar vänder sig till dig som är intresserad av hur samhällsförändringar ömsesidigt berör skolan och utbildningsväsendet i stort såväl, historiskt som i nutid.     

Masterprogrammet Pedagogik med inriktning mot skola, utbildning och samhälls- förändringar kretsar kring hur skola och utbildningssystem påverkar och påverkas av det omgivande samhället. Syftet är att belysa och bättre förstå hur skolsystem i olika sammanhang förhåller sig till frågor som utbildning, ledarskap och makt, kunskapens sociala förutsättningar, pedagogiska utopier, utbildningspolitik och utbildningsmarknad m.m. Genom studier av utbildning i olika sammanhang behandlas såväl utbildnings- historiska, läroplansteoretiska, utbildningssociologiska och diskursanalytiska perspektiv. Programmets innehåll erbjuds såväl som fristående kurser som ett sammanhållet program, och utgör en god grund för vidare forskningsstudier.  Du som gått den statliga befattningsutbildningen för rektorer (Rektorsprogrammet) och är behörig att läsa på avancerad nivå får tillgodoräkna dig 30 hp i denna studiegång.

Kurser inom studiegången

Utbildning och samhällsförändringar (PEA423), 7.5 hp

Internationella perspektiv på utbildning (PEA438), 7.5 hp

Utbildningspolitik och pedagogiska praktiker (PEA429), 7.5 hp

Pedagogikens utopier (PEA427), 7.5 hp

På denna sida