Ny avhandling om diskursiva strategier i finska politikers bloggtexter

Kristiina Savola disputerar med en avhandling om konfrontationer i finska politikers bloggtexter. Avhandlingen har titeln ”Rajanvetoja ja vastakkainasetteluja: Diskursiiviset strategiat suomalaisten poliitikkojen blogiteksteissä vaalivuonna 2015” (sv. ”Gränsdragningar och konfrontationer: Diskursiva strategier i finska politikers bloggtexter under valåret 2015”). Savola har genomfört sina forskarstudier inom ramen för forskarskolans tema ”Språk och makt” vid Stockholms universitet.

Kristiina Savola
Kristiina Savola. Foto: Erik Runnakko.

Avhandlingen behandlar strategier för konfrontativt språkbruk i finska politikers bloggtexter från Finlands riksdagsvalår 2015. Studien närmar sig politikers språk genom kritisk diskursanalys samt teorier om politik och populism. Studien undersöker vilka typer av konfrontationer samt deras strategiska och språkliga dimensioner som förekommer i bloggtexterna och analyserar hur den affektiva populistiska retoriken påverkar bloggtexternas retorik.

Studiens material är insamlat från år 2015. Varför är just 2015 intressant i detta sammanhang?

- Året 2015 kan betraktas som en populistisk vändpunkt i finsk politik då det högerpopulistiska partiet Sannfinländarna för första gången kom i regeringsställning som en del av Juha Sipiläs (Centern) regering. Året präglades av finanskrisens 2008 konsekvenser på Finlands ekonomi, den så kallade flyktingkrisen samt samhällsdebatten om polariseringen i det finska samhället.

Varför är politikers språkbruk av intresse, och speciellt deras bloggtexter?

- I den digitala miljön sprids och normaliseras språket lätt. Politikernas språkbruk är särskilt utsatt för medie-exponering och spridning och formar på så sätt språkbruket i samhället. Politikerna skapar konfrontationer genom diskursiva strategier, lexikala, metaforiska, retoriska och strukturella val samt intertextuella relationer mellan texter. År 2015 refererade man till politiska motståndare till exempel som de rödgröna toleranta personerna samt SSS-regeringen och till asylsökande metaforiskt som en tsunami av ekonomiska migranter.

Kan du berätta något om studiens slutresultat?

- Politikernas bloggdiskurs är affektiv och genomsyras av populistiska konfrontationer mellan ’folket’ och ’eliten’. Genom konfrontationer stärker politikerna sin ställning och agenda, skapar och upprätthåller ingroups och outgroups, markerar skillnaderna mellan dem och kritiserar ”de andra”. Dessutom skapar politikerna politiska hotbilder och försvarar sig själva och sina ingroups, såsom folket och staten, från hotande aktörer och krafter.

Varför blev du intresserad av ämnet?

- Under hösten 2015 märkte jag att något var i rörelse i debattklimatet i det finska samhället. Arbetstagarna protesterade mot regeringens nedskärningspolitik och den så kallade flyktingkrisen väckte starka känslor hos finländarna. I dessa sammanhang började krigsmetaforiska uttryck användas alltmer: det talades både om kamp mot regeringen och mot flyktingar. Då började jag tänka att något socialt och språkligt intressant var på gång och blev intresserad av frågor om polarisering och konfrontationer.

Hur kan dina slutsatser tillämpas i andra sammanhang?

- Min studie kan fungera som en jämförelsepunkt för framtida forskning som handlar om politiskt språkbruk och konfrontationer i olika kontexter. Det är viktigt att vi förblir medvetna och kritiska när det gäller politikers språkbruk och hur de uttrycker makt med hjälp av språket. Studien visar både medborgarna och politikerna själva hur det politiska språkbruket ser ut i Finland och vilka effekter det har på politik, opinionsbildning och det allmänna språkbruket.

Kristiina Savolas disputation äger rum den 23 augusti 2024 kl. 13.00 i Hörsal 9, Södra huset. Disputationen hålls på finska och kan även följas digitalt.

Bekanta dig med avhandlingen i DiVA

Mer om disputationen på institutionens webbsida

Kristiina Savolas profilsida (på engelska)