Konferens om arbetsvillkor och arbetsmiljö i välfärdsyrken

Välkommen till en tvärvetenskaplig konferens med fokus på arbetslivsorienterad välfärdsforskning den 24-25 oktober på Campus Albano, Stockholms universitet.

Key note speakers: Shereen Hussein, Professor of Health and Social Care Policy, London School of Hygiene and Tropical Medicine; Gabrielle Meagher, Emeritus Professor of Sociology, Macquarie School of Social Sciences; Mia Vabø, Professor of Sociology, OsloMet; Teppo Kröger, Professor of Social and Public Policy, University of Jyväskylä

Syftet med konferensen är att samla arbetslivsorienterad välfärdsforskning i Sverige. Det finns idag relativt omfattande forskning om arbetsvillkor och arbetsmiljö i olika välfärdsyrken, men forskarna är spridda över olika discipliner och universitet. Vi saknar därför erfarenhetsutbyte om tillståndet och trenderna inom olika välfärdsyrken, och en jämförande och framåtblickande dialog om vilka förutsättningar och förändringar som krävs för att personalen ska vilja stanna i yrket.

Konferensen är tvärvetenskaplig och välkomnar deltagare som studerar arbetsvillkor, anställningsförhållanden, arbetsmiljö och arbetets innehåll inom olika välfärdsyrken. Speciellt välkomnar konferensen bidrag som fokuserar på jämförelser i arbetsvillkor och arbetsmiljö samt på utmaningar och möjligheter till förändring. För att möjliggöra erfarenhetsutbyte med andra länder kommer nordiska och andra internationella forskare att delta och bidra med sin kunskap genom föreläsningar och kommentarer på inskickade konferensbidrag.

Konferensens upplägg
Konferensen välkomnar presentationer både i form av papers och muntliga presentationer. Deltagare kan därför välja ifall de vill bidra både med ett skriftligt paper och en muntlig presentation eller om de enbart vill delta med en muntlig presentation. Skriftliga paper uppmuntras dock då dessa bidrag får en utsedd kommentator. Konferensen beräknas samla 50-100 deltagare.

Deadline för anmälan och abstract: 1 september 2024. Ange även i anmälan om du avser att presentera ett paper eller en muntlig presentation samt eventuella önskemål om specialkost! Anmälan och abstract om max 300 ord skickas till helene.brodin@socarb.su.se

Deadline för paper: 1 oktober

Arrangörer: Konferensen finansieras av Forte och arrangeras av Helene Brodin i samarbete med Institutionen för socialt arbete och Stockholms universitet.

Välkommen med din anmälan!