Möte i Belfast – mot framtida forskningssamarbeten

Den 10–14 september 2024 besökte en grupp forskare från Institutionen för folkhälsovetenskap, Institutionen för socialt arbete och Institutionen för specialpedagogik vid Stockholms universitet Queen's University Belfast, Nordirland.

– Vi blev inbjudna av Queen's University Belfast för att utforska hur vi kan fördjupa våra samarbeten. Vi bedriver liknande forskning men inom helt olika välfärdspolitiska sammanhang. Det är därför mycket intressant att jämföra hur policy och interventioner fungerar i respektive länder och hur de kan förbättras för att möta olika brukargruppers behov, berättar Eva Samuelsson, forskare vid Institutionen för socialt arbete.

Ett särskilt intressant inslag i resan var, enligt Eva Samuelsson, besöket på den ideella organisationen Externs sprututbytesprogram i Belfast:

– Det som stack ut mest var att se hur stor andel av det skadereducerande arbetet som utförs av den civila sektorn. Socialarbetare inom lågtröskelverksamheter arbetar för att förbättra vardagen för hemlösa och personer som använder narkotika. Till skillnad från i Sverige fanns ingen medicinsk personal på plats, men det var möjligt att anonymt byta sprutor och nålar på apotek. Det var en lärorik erfarenhet för oss, särskilt i relation till vårt forskningsprojekt RISK, där vi undersöker hur sprututbytesverksamheten i Stockholm fungerar, säger Eva.

Forskargruppen från Stockholms universitet presenterade även sin forskning vid två forskningsseminarier på Queen's University, där representanter från School of Social Sciences, Education and Social Work deltog. Tillsammans diskuterade de möjligheter till långsiktiga och hållbara forskningssamarbeten.