Sibel Korkmaz beviljas medel från Brottsoffermyndigheten

Sibel Korkmaz, Universitetslektor vid Institutionen för socialt arbete har beviljats forskningsmedel för att genomföra ett projekt med fokus på våld i ungas nära relationer.

Våld i ungas nära relationer – våld som förekommer i ungas parrelationer – har de senaste åren ringats in som ett relativt vanligt socialt problem som medför starkt negativa konsekvenser för berörda. Samtidigt saknas mer eller mindre kunskap om hur de mest centrala samhällsaktörerna – skola och socialtjänst – responderar på sådant våld.

Projektet innefattar två delstudier: en som undersöker skolans strategier och en som fokuserar på socialtjänstens arbete. Syftet är att fylla kunskapsluckor och förbättra insatser vid hanteringen av det våld som förekommer i ungas nära relationer.

Sibel Korkmaz är lektor vid institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet. Hon disputerade våren 2021 med en avhandling om våld i ungas nära relationer, en avhandling hon vann Barnafridspriset för årets avhandling 2020-2021 med.