Institutionen för socialt arbete på Albano

Vi har över 100 års erfarenhet av att utbilda studenter i socialt arbete och är idag en Stockholms universitets största institutioner.

Välkommen till Institutionen för socialt arbete!

Institutionen för socialt arbete erbjuder en rad utbildningar inom området. Den största är socionomprogrammet, en grundutbildning som leder till socionomexamen. Vi erbjuder också utbildning i socialt arbete på avancerad nivå samt utbildning inom psykoterapi, både på grundläggande och avancerad nivå.

Läs mer om våra utbildningar här

 

Institutionen för socialt arbete hittar du på campus Albano i Stockholm. Campus Albano är ett nybyggt område ett stenkast från city, med närhet både till det större Frescatiområdet och KTH. Här finns såväl moderna lokaler med gott om studieplatser och grupprum och även studentbostäder.

Läs mer om campus Albano

Hitta hit

 
Torbjörn Bildtgård, profilfoto
Torbjörn Bildtgård, Foto: Rickard Kihlström

Väljer du att studera vid Institutionen för socialt arbete får du möta lärare som forskar om samhällsrelevanta ämnen. En av dem är Torbjörn Bildtgård

Berätta lite kort om ditt forskningsområde samt vilka ämnen du undervisar i? 

–    Mitt forskningsområde brukar jag beskriva som ”äldres familjerelationer i förändring”. Det handlar om hur de samhällsomvälvningar som förändrade familjelivet i stora delar av västvärlden på 60- och 70-talen – t.ex. ändrad sexualmoral, ökade skilsmässotal, nya former för samlevnad, ökade valfrihet vad gäller att skaffa barn – har konsekvenser för äldre (de generationer som var unga vuxna för ett halvsekel sedan) idag. 
–    Eftersom jag de senaste åren varit studierektor för den avancerade utbildningen har min undervisning främst koncentrerats till kurser på avancerad nivå. Vid institutionen undervisar jag i socialgerontologi, sexologi, forskningsetik och vetenskapsteori. Störst insatser gör jag på kursen i Vetenskapsteori. 

Vad är det bästa med att undervisa på Institutionen för socialt arbete? 

–    Institutionen för socialt arbete vid SU är en av landets största, med stor forskningskompetens och ett stort utbud av avancerade kurser. Det är lätt att hitta utrymme för sin egen expertis.

Det roligaste med att undervisa på avancerad nivå är att kurserna inte är lika styrda av att ingå i en generalistutbildning som ska passa alla socionomstudenter"

Du undervisar bland annat masterstudenter – berätta gärna lite mer om hur det är att undervisa på avancerad nivå.

–    Det roligaste med att undervisa på avancerad nivå är att kurserna inte är lika styrda av att ingå i en generalistutbildning som ska passa alla socionomstudenter, utan i större utsträckning tillåts följa lärarnas forskningsområden och intressen. Klasserna är också i regel mindre och eftersom studenterna valt kursen och ämnesinriktningen så är de oftast engagerade. I flera fall deltar också studenter med yrkeserfarenhet, vilket bäddar för bra diskussioner. 

Många yrkesarbetande studenter läser mastern för att fördjupa sina kunskaper om ett område som de redan vet en del om eller bredda sig för att kanske kunna byta yrkesinriktning inom det sociala arbetet"

För vem passar det att läsa masterprogrammet i socialt arbete?

–    Det passar för väldigt många. Många yrkesarbetande studenter läser mastern för att fördjupa sina kunskaper om ett område som de redan vet en del om eller bredda sig för att kanske kunna byta yrkesinriktning inom det sociala arbetet. Andra läser för att de är intresserade av ledningspositioner eller utredningsuppdrag. Ytterligare en grupp av studenter vill meritera sig för forskarutbildningen. Speciellt de två senare grupperna har stor nytta av de fördjupade metodkunskaper som masterutbildningen ger.

Hur ser arbetsmarknaden ut för den som har en masterexamen? 

–    Det är svårt att besvara den frågan. Det är inte alla arbetsgivare som ser en masterutbildning i socialt arbete som en fördel som t.ex. ger en högre lön, däremot kan en master öppna dörrar för vissa uppdrag och positioner i arbetslivet. 

Se till att ha tid avsatt för dina masterstudier och ta gärna ett samtal med din chef om du ska arbeta vid sidan av"

Har du något tips till den som funderar på att studera en master i socialt arbete?

–    Se till att ha tid avsatt för dina masterstudier och ta gärna ett samtal med din chef om du ska arbeta vid sidan av. Det kan vara frestande att tänka att det ska gå att bedriva studierna samtidigt med heltidsarbete men erfarenheten visar att det är svårt. En svårighet är också att kurserna har olika upplägg, t.ex. avseende schemaläggning och obligatoriska moment, vilket ska passa med yrkesarbetet. Att ha stöd från sin chef är en stor fördel.
 

 
Josefin Månsson. Foto: Rickard Kihlström
Josefin Månsson. Foto: Rickard Kihlström

Väljer du att studera vid Institutionen för socialt arbete får du möta lärare som forskar om samhällsrelevanta ämnen. En av dem är Josefin Månsson.

Hej Josefin, kan du berätta lite om din bakgrund och vad du arbetar med idag?

–    Jag har varit på Institutionen för socialt arbete under många år. Jag började studera 2007 och disputerade 2017, idag arbetar jag ungefär 50 procent som forskare och 50 procent som lektor. Min avhandling och forskning jag har bedrivit efter disputationen handlar till stor del om cannabis, hur man pratar om cannabis i Sverige och hur olika grupper i samhället hanterar substansen. Det är ett väldigt spännande område. Jag har även medverkat i ett projekt om ungas alkoholkonsumtion och i ett projekt som handlar om risker för personer som injicerar narkotika.  

Efter att ha läst kursen Alkohol och Narkotika nivå 1 under termin 4 så väcktes mitt intresse för ämnet – och det har inte avtagit sedan dess."

Varför har du valt att forska inom just detta område?

-    Jag var faktiskt inte alls intresserad av substansbruksfrågor när jag började studera. Efter att ha läst kursen Alkohol och Narkotika 1 under termin 4 så väcktes mitt intresse för ämnet – och det har inte avtagit sedan dess. När jag sedan läste vidare dök det upp en doktorandtjänst inriktad mot alkohol- och drogforskning. Idag är jag även ansvarig för kursen Alkohol och Narkotika 1.

Vad är din största drivkraft?

-    En del av min forskning handlar om att kunna förändra och göra skillnad för substansbrukare, och en annan del handlar om att det är ett spännande jobb. Jag utmanas varje dag och behöver hela tiden tänka nytt.

Det finns så många områden att arbeta inom när man studerat socialt arbete. Så länge man har ett intresse av samhället i stort så är socialt arbete en passande utbildning."

För vem passar ämnet socialt arbete tycker du?

-    Många av studenterna har en drivkraft att göra skillnad i samhället och att hjälpa människor som har det svårt. Men det behöver absolut inte vara den största drivkraften! Det finns så många områden att arbeta inom när man studerat socialt arbete. Våra studenter erbjuds ett smörgåsbord på både mikro- och makronivå. Så länge man har ett intresse för samhället i stort så är socialt arbete en passande utbildning.

Josefins fem tips till dig som funderar på att forska efter avslutande studier:

  1. För att trivas med att forska behöver man tycka att det är kul att arbeta med ett och samma ämne under en lång tid.
  2. Man behöver också gilla att skriva och att göra research. Det intresset brukar växa fram när man skriver sin C-uppsats.
  3. Ett annat tips för den som är intresserad av att forska är att kolla efter jobb som forskningsassistent på universitetet.
  4. Behåll gärna kontakten med din handledare – det har varit en viktig pusselbit för mig och har hjälpt mig dit jag är idag.  
  5. Och en sista sak som är viktig att komma ihåg: många tänker att ämnet de väljer på sin C-uppsats är avgörande för sin framtida karriär – men det behöver det inte alls vara. Det viktigaste är att man tycker att skrivandet och utmaningen är rolig. Ofta blir ett ämne mer spännande ju mer man fördjupar sig i det. Hittar man bara rätt vinkel kan alla ämnen bli intressanta.
 
Anna Kopparv
Anna Kopparv

Anna Kopparv tog sin Socionomexamen 2015 och har i första hand jobbat som behandlare i kommunens öppenvård sedan dess. Nu studerar hon det ettåriga Hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet på Institutionen för socialt arbete. Vi ville veta lite mer om Anna och vad som lockade henna att vidareutbilda sig.

Berätta lite kort om dig och om utbildningen du studerar.

–    Jag tog min Socionomexamen 2015 och har jobbat som bland annat behandlare i kommunens öppenvård med enskild samtalsbehandling. Jag jobbade även en period som socialsekreterare. Jag bestämde mig för att vidareutbilda mig via Hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet dels för att det är en specialiserad utbildning för socionomer, dels för att jag alltid varit nyfiken på sjukvården. Det är en spännande utbildning och de allra flesta studenter kommer från olika bakgrunder inom socionomyrket.

Utbildningen har verkligen överträffat mina förväntningar.”

Hur är det att studera på Hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet?

–    Det är väldigt kul, oerhört intressant och lärorikt. Det här är den mest ambitiösa utbildningen jag har studerat – både innehållsmässigt och läromässigt. Vi får en bred teoretisk grund för att arbeta utifrån inom hälsa och sjukvård. Utbildningen har verkligen överträffat mina förväntningar. Vi studerar alltifrån psykologi och juridik till etik, krishantering och samtalsmetodik. Det är en väldigt hög nivå på både lärarna och studenterna. Det jag uppskattar allra mest är den praktiska träningen vi får.

Vi har övat på både krissamtal och psykosocial bedömning där vi har filmat och analyserat oss själva.”

Vad har enligt dig varit mest lärorikt och intressant i utbildningen?

–    Vi har fått så mycket praktisk färdighetsträning, den har varit väldigt lärorik. Vi har fått jobba med olika samtalsmetodiker genom rollspel. Vi har övat på både krissamtal och psykosocial bedömning där vi har filmat och analyserat oss själva. Dessutom är det 3 VFU-tillfällen under året.

Vad hoppas du arbeta med efter avslutade studier?

–    Mitt mål från början var att jobba inom kvinnohälsa, alltså gynekologi, fertilitetsvård med mera. Under min första VFU blev jag fascinerad av kirurgi och att arbeta med kris- och stödsamtal före och efter en cancerdiagnos. Jag fick jobb under min första VFU-period där jag kommer att fortsätta att arbeta deltid under hösten.

Är man en person som gillar att jobba med människor så finns det ingenting som slår att hjälpa någon vid en sjukhussäng.”

Vad skulle du säga till någon som funderar på att studera Hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet?

–    Jag skulle säga så här: man studerar till en roll som har stort handlingsutrymme. Du blir ofta den enda på din arbetsplats som har den psykosociala utbildningen. Det är ett väldigt brett fält, på så sätt kan man välja vilken kurator man vill vara. Jag upplever att man kan forma rollen som man vill när det kommer till hur man vill jobba och på vilket sätt. Du kan välja att jobba i de mest akuta lägena eller där personer är inlagda under längre perioder. Är man en person som gillar att jobba med människor så finns det ingenting så slår att hjälpa någon vid en sjukhussäng.

 
Petra Kvarmans. Foto: Ann-Katrin Nordanståhl
Petra Kvarmans. Foto: Ann-Katrin Nordanståhl

Petra Kvarmans tog sin Socionomexamen 2013 och har jobbat som socialsekreterare samt skolkurator sedan dess. Idag har hon tagit tjänstledigt från sina arbeten för att jobba som forskningsassistent och för att skriva sin masteruppsats. Vi ville veta lite mer om Petra och vad hon tycker är det bästa med att studera socialt arbete – och varför hon valde att börja studera igen.

Berätta lite kort om dig och varför du valde att studera socialt arbete.

–    Jag tog min Socionomexamen januari 2013 och har sedan dess arbetat som socialsekreterare inom Individ och Familjeomsorgen samt som skolkurator på gymnasiet. Jag har läst masterprogrammet vid sidan av arbetet i några terminer. Nu är jag tjänstledig från arbetet som skolkurator och arbetar som forskningsassistent på institutionen samt skriver på min masteruppsats. När jag tog min socionomexamen visste jag att jag skulle återkomma till institutionen någon gång senare i livet eftersom det fanns så mycket mer jag ville läsa och lära mig. Att ha jobbat som socionom i tio år och studera igen gör studierna ännu mer intressanta då jag kan koppla ihop och problematisera teori och praktik på ett helt annat sätt än tidigare.

Det är ett stort plus att programmet är så pass fritt både gällande kursutbud och studietakt så det går att forma sin utbildning så det passar både ens livssituation och önskade ämnen att fördjupa sig i.”

Hur är det att studera en master?

–    Väldigt kul och lärorikt med både engagerade lärare och studenter skulle jag säga! Det är ett stort plus att programmet är så pass fritt både gällande kursutbud och studietakt så det går att forma sin utbildning så det passar både ens livssituation och önskade ämnen att fördjupa sig i.

Vilken typ av forskning arbetar du med som forskningsassistent?

–    Jag är involverad i ett projekt inom ramen för substansbruksforskning. Det specifika forskningsprojektet fokuserar på ungdomar med erfarenhet av substansbruk och hur deras behandlingsvägar ser ut i det svenska vårdsystemet.

Vad planerar du att arbeta med efter dina studier?

–    Jag är, som jag varit sen start, öppen för det mesta. Jag kan dels se framför mig att fortsätta en akademisk bana, där jag trivs väldigt bra, men jag kan också tänka mig att återgå som skolkurator med nya fördjupade kunskaper i socialt arbete. Eller att masterstudierna öppnar upp för mer strategiska yrkesroller än de jag haft tidigare.

Är man intresserad av en vetenskaplig fördjupning i socialt arbete och perspektiv på sociala problem skulle jag verkligen rekommendera masterprogrammet”

Vad skulle du säga till någon som funderar på att plugga en master i socialt arbete?

–    Är man intresserad av en vetenskaplig fördjupning i socialt arbete och perspektiv på sociala problem skulle jag verkligen rekommendera masterprogrammet som har ett stort urval av kurser och med en tydlig koppling både till praktik och aktuell forskning. Tempo och krav kan uppfattas som högt men så är också kvaliteten då undervisande lärare ofta är experter inom det område de undervisar vilket gör undervisningen levande och initierad. På masternivå är också studentgruppen blandad där vissa har alltifrån ett par års till nästan en hel yrkeslivserfarenhet inom socialt arbete vilket berikar både seminarier och föreläsningar.

 
Bandet spelar vid 101-årsjubileet.
Bandet spelar vid 101-årsjubileet. Foto: Ingrid TInglöf

"Hundra år av socialt arbete" är den jubileumsskrift som togs fram i samband med 101-årsjubileet (vi var tvungna att skjuta på firandet ett år på grund av pandemin).

Hundra år av socialt arbete (pdf) (1937 Kb)

Här medverkar

Jan Jönsson

Gudrun Schyman

Sven Hessle

Alain Topor

Katarina Piuva

Tommy Lundström

Marie Sallnäs

 

 

 

Kontakt

 

Studievägledning

Studievägledning för termin 1-4 på socionomprogrammet och pedagogiskt stöd
Studievägledning för termin 5-7 på socionomprogrammet samt kurser och program på avancerad nivå
 

Verksamhets- och studentstöd

Kursadministratör termin 1-3, fristående kurser på grundnivå och psykoterapiutbildning
Kursadministratör termin 4-5 samt uppdragsutbildning
Kursadministratör termin 6-7 samt master och fristående kurser på avancerad nivå
Utbildningsadministratör forskarutbildningen
Tentamensadministration
VFU-samordnare
Internationell koordinator
Institutionssekreterare Rickard Högberg
Personalhandläggare
Administrativ chef
På denna sida