Podcast Koll på socialt arbete

Klara Hussénius och Peter Andersson bjuder in gäster för att diskutera och tillgängliggöra aktuell forskning om socialt arbete för en bredare publik.

Peter Andersson och Klara Hussenius poddar
Peter Andersson och Klara Hussénius poddar

Podden kommer igång i mitten av oktober. Du kommer här är finna länk till samtliga avsnitt.

Peter Andersson och Klara Hussénius är båda forskare vid Institutionen för socialt arbete. Podcasten kommer att beröra ämnen som det pratas mycket om i både nyhetsrapporteringen och inom politiken, men även belysa ämnen som engagerar en bred samhällsintresserad publik.

– Det diskuteras väldigt mycket kring ämnen som har att göra med socialt arbete just nu, både i nyhetsrapporteringen och i politiken. Det gäller allt från hur man ska förebygga ungdomskriminalitet till vem som ska jobba i framtidens äldreomsorg. Vi har väl båda varit lite självkritiska till att vi som forskar om de här ämnena inte alltid är så bra på att tillgängliggöra nya forskningsresultat och delta i samhällsdebatten. Podcasten blir ett sätt att skapa fler kontaktytor, där vi också kan bjuda in praktiker och beslutsfattare till angelägna diskussioner, säger Klara Hussénius.

Podcasten släpps i 4-5 avsnitt per termin, det första lanseras i början av oktober. Förhoppningen med podcasten är att den ska väcka nyfikenhet, sprida kunskap och ge lyssnarna en inblick i den senaste forskningen inom socialt arbete.

Några av ämnena som kommer att diskuteras är: Kan man bli rik på socialbidrag? Hur ser behandling för sexualbrottsdömda ut? Är det dags att låsa in fler ungdomar på samhällsinstitution? Är den svenska narkotikapolitiken dödlig?

– Vi hoppas väcka nyfikenhet kring de ämnen vi tar upp. Varje avsnitt fokuserar på ett specifikt ämne och tanken är att öppna för fördjupande diskussioner som är lätta att ta till sig, till exempel på bussen hem. I bästa fall får både vi och lyssnarna en aha-upplevelse och något att fundera vidare på efter varje avsnitt, säger Peter Andersson.

Det första avsnittet kommer att gästas av Åke Bergmark som har forskat om ekonomiskt bistånd sedan 80-talet.

– Åke kommer att hjälpa oss att reda ut några vanliga föreställningar om bidragstagande och att förstå dagens samhällsdebatt kring fattigdom ur ett lite större perspektiv. I ett annat avsnitt träffar vi Josefin Månsson som forskar om cannabis, och då kommer vi bland annat diskutera den svenska narkotikapolitiken utifrån ett brukarperspektiv, avslutar Klara och Peter.

Har du tips på ämnen eller gäster inför framtida avsnitt? Då kan du mejla Peter och Klara på podd@socarb.su.se.

På denna sida