Handledningsmetodik för VFU-handledare

Vi har en kurs som riktar sig speciellt till de yrkesverksamma socionomer som handleder socionomstudenter under deras verksamhetsförlagda utbildning.

Handledare som tar emot en student i VFU erbjuds plats på kursen "Handledningsmetodik för handledare till socionomstuderande", 7,5 hp.

Kursen ges på kvartsfart och läses parallellt med handledningsuppdraget.

Handledare för student från Stockholms universitet har företräde.

 

Övergripande om kursen

Kursen syftar till att integrera teori och praktik. Den ges på kvartsfart under en termin, parallellt med handledningsuppdraget

  • Historik, definition, funktion och avgränsningar i handledning i verksamhetsförlagd utbildning
  • Ramarnas betydelse i handledningen
  • Teoretiska begrepp av betydelse i handledningen
  • Handledarrollen och den egna personens betydelse i handledningsprocessen
  • Läroallians
  • Lärandefaser
  • Handledningsmetodik
  • Genusmedvetenhet samt normkritiska aspekter på handledningsuppdraget
  • Utvärdering och bedömning av handledningsprocessen
  • Avslutningsprocesser i handledning
  • Evidensbegreppet kopplat till socialt arbete och handledning
  • Praktisk tillämpning och integrering av teori och praktik i handledningsuppdrag

Efter genomgången kurs förväntas de studerande kunna:

  • Redogöra för och diskutera de teoretiska perspektiv som ligger till grund för handledning och dess betydelse för handledningsområdet och beträffande handledarrollen.
  • Uppvisa genusmedvetenhet och förhålla sig till normkritiska aspekter och dess betydelse för handledningsuppdraget.
  • Uppvisa medvetenhet om och problematisera den egna personens betydelse och hur det egna förhållningssättet påverkar handledningsrelationen och studentens läroprocess
  • Redogöra för och diskutera evidensbegreppets relevans för handledningsprocessen
  • Självständigt tillämpa relevanta teoretiska kunskaper i en skriftlig beskrivning av centrala aspekter i den egna handledningsprocessen.
  • I löpande handledning kunna relatera processen i det egna handledningsuppdraget till det egna förhållningssättet samt de teoretiska grunderna i handledning.
  • Etablera en arbetsallians med socionomstudenten
  • Handleda socionomstudenten i att reflektera, analysera, och integrera teoretiskt och praktiskt kunnande enligt målsättning för den verksamhetsförlagda utbildningen.
  • Handleda studenten i att utveckla sin yrkesidentitet och i att förstå det egna förhållningssättet och den egna personens betydelse i samspelet med andra.

Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, obligatoriska gruppdiskussioner och obligatoriska tillämpningsövningar med utgångspunkt i det egna handledningsuppdraget

Betygssättning sker enligt en målrelaterad tregradig betygsskala.
VG = Väl godkänd
G = Godkänd
U = Underkänd

De skriftliga betygskriterierna anges i kursbeskrivningen som finns tillgänglig på institutionens hemsida en månad innan kursstart.

Examinationsuppgifter:

  • Individuell skriftlig reflektionsuppgift.
  • Närvaro och uppfyllande av kurskraven vid de obligatoriska seminarierna, gruppdiskussionerna och tillämpningsövningarna.
  • Fullgjort handledningsuppdrag under pågående kurs.

För att få godkänt slutbetyg på kursen krävs lägst betyget G på samtliga examinationsuppgifter, fullgjorda obligatoriska uppgifter samt fullgjord närvaro om 100 %.

Kursbetyget baseras på en sammanvägning av den individuella reflektionsuppgiften, skriftliga och muntliga redovisningar vid gruppdiskussioner och tillämpningsövningar i grupp samt fullgjort handledningsuppdrag. Bokstavsbetygen VG och G omvandlas till siffrorna 1-2 och sammanräknas till ett medelbetyg där man också väger in det antal högskolepoäng som respektive del av kurs utgör av hela kursens poängantal. Betyget på hela kursen sätts således genom ett viktat genomsnitt av delar av kurserna. Gängse avrundningsregler tillämpas.

Vid frånvaro av obligatoriska undervisningsillfällen erbjuds studenten tillfälle att delta vid motsvarande seminarium nästa gång kursen ges.

Konsekvenser av betyget underkänd: Omexamination enligt lärarens instruktion.

Plagiering, självplagiering, otillåtna hjälpmedel och andra försök till vilseledande vid examination eller annan bedömning av studieprestation leder till anmälan for misstänkt fusk, vilket kan medföra disciplinära åtgärder.

Examinator:

Kursansvarig lärare

Kurslitteraturen fastställs av Institutionsstyrelsen terminen innan kursstart och meddelas senast två månader innan kursen startar.

Litteraturlista SU7268 (HT24)

Handledningsmetodik för handledare inom verksamhetsförlagd utbildning i socialt arbete 

Bogo, M. (2015). Field Education for Clinical Social Work Practice: Best Practices and Contemporary Challenges. Clinical Soc Work Journal 43, 317–324.

Bogo, M., Sewell, K. M., Mohamud, F., & Kourgiantakis, T. (2022). Social work field instruction: a scoping review. Social Work Education, 41(4), 391–424.

Cajvert, L. (2021). Studenthandledning under verksamhetsförlagd utbildning. Lund: Studentlitteratur. (339 sidor)

Eriksen, H. L., & Gradovski, M. (2020). Ethical dilemmas in field placements: The experiences of social work students in Norway and possible implications for social work education. Dialogic Pedagogy: A Journal for Studies of Dialogic Education, 8, SA85 - SA111.

Ferguson, H. (2018). How social workers reflect in action and when and why they don’t: the possibilities and limits to reflective practice in social work. Social Work Education, 37(4), 415–427.

Hawkins, P. & McMahon, A. (2022). Handledning inom behandlande yrken. Lund: Studentlitteratur. (kap 4-6, 108 sidor)

Higgins, M., & Fox, M. (2018). The cake model: A visual tool to enhance deep learning in social work students on field placement. Advances in Social Work and Welfare Education, 20(1), 215-222.

Killén, K. (2008). Professionell utveckling och handledning – ett yrkesövergripande perspektiv. Lund Studentlitteratur. (271 sidor)

Kourgiantakis, T., Sewell, K.M. & Bogo, M. (2019). The Importance of Feedback in Preparing Social Work Students for Field Education. Clinical Soc Work Journal 47, 124–133.

Kuusisto, K., Korkiamäki, R., Cleak, H., & Roulston, A. (2022). Learning activities during practice placements: developing professional competence and social work identity of social work students. Nordic Social Work Research. (14 sidor)

Lindén, J. (2014). Praktikhandledning och professionell utveckling. Lund: Studentlitteratur. (155 sidor)

Mattsson, T. (2010). Kön och genus: I samhället och i det sociala arbetet. (Working paper-serien; Vol. 2010, Nr. 3). Socialhögskolan, Lunds universitet. (48 sidor)

Mattsson, T. (2017). Kunskap och lärande i socialt arbete: om socialarbetare och viljan att veta. Malmö: Gleerups. (kap 3-5, 33 sidor)

Rehn, M., & Kalman, H. (2018). Social work students’ reflections on challenges during field education. Journal of Social Work, 18(4), 451–467.

Tillkommer aktuella artiklar i vetenskapliga tidskrifter samt andra vetenskapliga material såsom rapporter, utredningar, bokkapitel, m.m.

Hämta kursplan eller litteraturlista som PDF

 

Kontakt

Kursadministratör Klas Wikström af Edholm administrerar kursen.

Sök bland våra utbildningar