Olika språk på jobbet – så löser ni det

Lyssna på Jobbfikapodden där Marie Nelson och Tove Eriksson tipsar om hur man löser situationer på jobbet när kollegornna pratar olika språk: att använda språkombud, att översätta viktig information till flera språk, att ta den moderna tekniken till hjälp och att ge bra förutsättningar att träna på svenska.

Marie Nelson och Tove Eriksson med hörlurar på sig.
Marie Nelson och Tove Eriksson poddar Jobbfika. Foto: Prevent

Det finns många knep att ta till för att kommunicera på arbetsplatser där inte alla är så bra på svenska. Lyssna på Marie Nelson som är lektor vid Institutionen för svenska och flerspråkighet vid Stockholms universitet, och Tove Eriksson som är projektledare och utbildare av bland annat språkombud på Lära.

Podden görs av Prevent, en arbetsmiljöorganisation som arbetar på uppdrag av arbetsgivare och fackförbund tillsammans.

Avsnitt 48. Olika språk på jobbet – så löser ni det (2024-09-24)

Marie Nelson