Anna Kireeva tilldelas SCCL-priset 2022

För trettonde året har Stockholm Centre for Commercial Law glädjen att dela ut Advokatvännernas uppsatsstipendium i kommersiell rätt – SCCL-priset – om 20 000 kronor.

Dörren vid SCCL
Stockholm Centre for Commercial Law (SCCL) utgör en del av den Juridiska fakulteten och har som främsta uppgift att främja forskning och forskarutbildning inom affärsjuridik. Foto: Staffan Westerlund

Priset har tilldelats Anna Kireeva för sin examensuppsats "Panthavarens förfoganderätt över pantsatta finansiella instrument – Särskilt om pantsättarens separationsrätt vid panthavarens insolvens" vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet. Handledare har varit docent Johan Sandstedt.

Juryns motivering:
"Anna Kireeva har tagit sig an ett klassiskt och komplicerat ämne i en krävande rättslig miljö med såväl nationella som internationella inslag. Hon hanterar detta på ett gediget och välstrukturerat sätt och vägleder med säker hand läsaren i den sakrättsliga snårskogen av motstridiga intressen."

Juryn har bestått av f.d. justitierådet Kerstin Calissendorff, ordförande, f.d. lagmannen Mikael Mellqvist, jur. dr h.c., advokaten André Andersson samt professor Christina Ramberg.

Om SCCL-priset

Stödstiftelsens uppsatsstipendium i kommersiell rätt delas ut årligen i samarbete med SCCL. Stipendiet består av en prissumma på 20 000 kr och ger stipendiaten en möjlighet att delta vid en prisceremoni, hålla ett anförande vid SCCL, samt publicera sin uppsats i SCCL:s årsbok i redigerad version. En jury anknuten till SCCL och Stödstiftelsen utser en vinnare av stipendiet. Andra uppsatser kan erhålla hedersomnämnande och ett pris på 5 000 kr.

Vid frågor om priset, vänligen kontakta sccl@juridicum.su.se.

sccl.se/sccl-priset/