Arbetsrättsliga Föreningen prisar bästa uppsats 2023

Vida Karkehabadi har utsetts till 2023 år vinnare i Arbetsrättsliga föreningens uppsatstävling för sin examensuppsats "Minimilöner i EU – den svenska modellens öde i händerna på EU-domstolen?".

Foto: LightField / Mostphotos

Arbetsrättsliga föreningens årliga uppsatstävling om 15 000 kronor riktar sig till alla studenter som skrivit examensarbete om 30 hp inom ämnet arbetsrätt under vårterminen eller höstterminen föregående år.

För år 2023 har juryn beslutat att tilldela Vida Karkehabadi, juriststudent vid Stockholms universitet 2018-2023, för sin uppsats ”Minimilöner i EU – den svenska modellens öde i händerna på EU-domstolen? En undersökning av huruvida det av minimilönedirektivet följer individuella rättigheter” som lades fram vid Stockholms universitet hösten 2022.

Grupphandledare har varit Kerstin Ahlberg.

Motivering:

"Vida Karkehabadi har tagit sig an ett intressant och högaktuellt ämne. Uppsatsen, som är mycket välskriven, visar prov på högklassig EU-arbetsrättslig analys och en djup förståelse för det omfattande rättsliga material som kringgärdar minimilönedirektivet. Därtill vågar hon även på ett tydligt och övertygande sätt ta ställning till och besvara de av henne i uppsatsen uppställda frågorna."

Läs uppsatsen här

Om Arbetsrättsliga Föreningen

Arbetsrättsliga Föreningen är en ideell förening. Medlemmarna är mestadels yrkesverksamma inom arbetsrättens område, som t.ex. förbundsjurister, advokater, domare och forskare. Föreningen har till syfte att främja intresset för arbetsrätt och därmed sammanhängande frågor.

www.arbetsrattsligaforeningen.se