Bidrag från Wallenbergstiftelser

Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse och Institutet för rättsvetenskaplig forskning, grundat av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, har fattat beslut om bidrag. Sammanlagt beviljas 14,1 miljoner kronor till projekt med anknytning till Juridiska institutionen vid Stockholms universitet.

Bidrag från Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse

• Stanley Greenstein, docent i rättsinformatik.
    Panagiotis Papapetrou, Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet, har beviljats 6 400 000 kr för projektet "AI for society: Towards socially just algorithmic decision making".

Övriga projektmedlemmar är Sindri Magnússon och Teresa Cerratto Pargman från Institutionen för data- och systemvetenskap samt Stanley Greenstein, Juridiska institutionen.

• Göran Millqvist, professor i civilrätt.
    Göran Millqvist, Juridiska institutionen/Stockholm Centre for Commercial Law (SCCL), Stockholms universitet, har tidigare under 2023 och utanför ordinarie utlysning beviljats 6 000 000 kr för projektet "Sverige och affärsjuridiken - Framtid och utveckling".

Anslaget innebär att SCCL och dess forskare kan driva detta projekt vidare under flera år framöver och hålla igång verksamheten på samma höga nivå som hittills.

Bidrag från Institutet för rättsvetenskaplig forskning

• Gloria Golmohammadi, jur.dr i europarätt.
    Gloria Golmohammadi, Juridiska insitutionen, Stockholms universitet, har beviljats anslag om maximalt 1 712 000 kr för finansiering av en tvåårig postdoktjänst avseende projektet "The right to participate in the democratic life of the Union in the national context".

Läs mer om projektet här.