Christel och Evelina prisas i Konkurrensverkets uppsatstävling

Sammantaget åtta examensuppsatser på temat konkurrens och upphandling har fått pris av Konkurrensverket. Två av dessa är skrivna vid juridiska institutionen, Stockholms universitet.

Christel Liljebäck, Juridiska institutionen vid Stockholms universitet. Foto: Konkurrensverket

2:a pris – 15 000 kronor

Christel Liljebäck

Uppsats: Onormalt låga anbud och prisstyrning i offentlig upphandling. Priskravs förenlighet med regelverket på området för offentlig upphandling.
Handledare: Andrea Sundstrand, docent i offentlig rätt

Motivering:

”Frågor om priskrav i samband med upphandlingar är komplexa, i synnerhet mot bakgrund av den praxis som har tillkommit de senaste åren. Författaren har genomfört ett gediget arbete i sin genomgång och analys av upphandlande myndigheternas möjlighet till prisstyrning i upphandlingar och diskuterar på ett bra sätt bland annat skillnader och likheter mellan negativ prissättning och nollpriser i anbud och vilken betydelse det har för möjligheten att ställa krav om pris i en upphandling. Uppsatsen är en mycket bra och nyttig genomgång av ämnet, och författaren pekar på ett antal frågetecken som kan behöva besvaras i framtida mål om upphandlingar.”

Läs Konkurrensverkets intervju med Christel

Evelina Åsberg Siska, Juridiska institutionen vid Stockholms universitet. Foto: Konkurrensverket

Hedersomnämnande – 5 000 kronor

Evelina Åsberg Siska

Uppsats: The European Commission’s Solution to Catch Nascent Acquisitions. A Legal Study of the New Approach to Article 22 of the EU Merger Regulation
Handledare: Antonina Petrova Bakardijeva Engelbrekt, professor i i europeisk integrationsrätt.

Motivering:

”Den snabba tekniska utvecklingen medför att teknologiföretag som i dag är små ändå på grund av sin potential kan utöva ett konkurrenstryck på etablerade företag. Risken är att konkurrensen elimineras vid uppköp av dessa, även när koncentrationen inte faller inom ramen för den traditionella koncentrationsprövningen. Detta är en ny utmaning, och kommissionens lösning, att EU:s konkurrensmyndigheter ska kunna hänskjuta koncentrationer som egentligen faller utanför dessa myndigheters prövningsram till kommissionen, har ifrågasatts. Författaren går noggrant och välskrivet igenom de problem och möjligheter som denna lösning medför, och har förtjänstfullt inte bara analyserat rättsläget i dag, utan även gett förslag på vad som kan förbättras.”

Läs Konkurrensverkets intervju med Evelina

Om tävlingen

Konkurrensverkets uppsatstävling arrangeras årligen av Konkurrensverket i Sverige. Den riktar sig till studenter vid svenska universitet och högskolor och syftar till att uppmuntra forskning och skrivande inom offentlig upphandling eller konkurrensrelaterade frågor inom konkurrensrätt eller konkurrensekonomi.

Pristagarna i uppsatstävlingen utses av en jury som består av ledamöter från Rådet för forskningsfrågor och medarbetare vid Konkurrensverket. Den sammanlagda prissumman är 100 000 kronor.

Läs mer på Konkurrensverkets hemsida