Daniel Pinheiro Astone tilldelas ett Fellowship vid Harvard Law School

Daniel Pinheiro Astone, doktorand i folkrätt vid Stockholms universitet, har tilldelats ett Fellowship vid det välrenommerade Institute for Global Law and Policy vid Harvard Law School för 2023-2024.

Foto: Institute for Global Law and Policy vid Harvard Law School

Juridiska institutionen vid Stockholms universitet är glada att meddela att Daniel Pinheiro Astone, doktorand i folkrätt, har beviljats ett Fellowship vid Institute for Global Law and Policy vid Harvard Law School. Daniel har efter en konkurrenskraftig urvalsprocess tilldelats denna möjlighet, vilket understryker hans akademiska kompetens och hängivenhet till forskningsområdet.

Daniel kommer att ansluta sig till Institute for Global Law and Policy från augusti 2023 till maj/juni 2024, där han i första hand kommer att fokusera på den avslutande artikeln som utgör en integrerad del av hans doktorsavhandling. Hans forskning rör en systemteoretisk ansats för att förstå de intrikata dynamikerna i värdeflöden inom globala värdekedjor. Mer specifikt undersöker han transformationen som sker mellan bruksvärde och bytesvärde och betonar den avgörande roll som rättssystemet spelar i denna process.

Daniel Pinheiro Astone.

Daniels möjlighet att genomföra denna betydande akademiska resa utomlands möjliggjordes tack vare det generösa ekonomiska stödet från Hans Thornstedts Minnesfond. Detta stöd har varit väsentligt för att täcka de höga levnadskostnaderna i USA och kommer att underlätta hans fortsatta forskning, vilket kommer att bidra till det bredare forskningsfältet inom ämnet.

Läs mer om Daniel och hans forskning