Forskare från Juridicum nominerade till Årets jurist

Christina Ramberg, professor i civilrätt, och Dennis Martinsson, doktor i straffrätt är två av de elva som har nominerats av Dagens juridiks läsare till utmärkelsen "Årets jurist 2021".

Porträttbilder på Christina och Dennis
Christina Ramberg, professor i civilrätt, och Dennis Martinsson, doktor i straffrätt. Foton: Juridicum

Under oktober månad gavs Dagens Juridiks läsare möjligheten att nominera vem de vill se som vinnare av utmärkelsen Årets Jurist 2021. Av de hundratals nomineringar som inkom var det 11 jurister som utmärkte sig och fick fler än andra. Nu ska tidigare vinnare och nominerade till Årets Jurist utse vinnaren bland årets kandidater.

Har fått utmärkelsen tidigare

För Christina Ramberg, professor i civilrätt, är det inte första gången som hon blir nominerad. Redan 2011 utnämndes hon till Årets jurist, villket hon själv sa kunde vara dels med anledning av att hon hade stuckit ut hakan och öppet kritiserat lagen om offentlig upphandling. På frågan om varför hon kan ha nominerats nu än en gång är hon inte lika säker.

– Jag har ju i alla fall blivit mycket bättre under dessa år som gått sedan sist jag blev utnämnd till Årets jurist. Mer erfaren och mer beläst. Samtidigt, när jag ser vilka kolleger som är nominerade tillsammans med mig, så inser jag att jag förmodligen är  chanslös. Men det vore helt fantastiskt att bli utsedd igen så här tio år senare!

Syns och hörs lite överallt

Dennis Martinsson, doktor i straffrätt, har inte varit nominerad tidigare men är en person som man ser och hör lite överallt numera. Både i TV, på radio och i tidningar ses han ofta reda ut svåra juridiska frågor för den breda allmänheten. Att han brinner för detta kan sannolikt vara ett av skälen till att Dagens juridiks läsare har fått upp ögonen för honom.

– För mig är det viktigt att sakligt kunna förklara varför en domstol dömde som den gjorde eller vad ett visst brott innebär, och göra det med ett vardagligt och lättbegripligt språk. Inom mitt forskningsområde känns det särskilt viktigt, då med tanke på att det är ett ämne som det dagligen rapporteras om och har blivit hett i den politiska debatten. Att jag blev nominerad till Årets jurist var däremot helt oväntat, men det känns mycket hedrande och roligt! Särskilt med tanke på att övriga nominerade är välkvalificerade och kända jurister.

Se alla årets nominerade på Dagens juridik

Personer med anknytning till Juridicum som tidigare utnämnts till Årets jurist:

• 2018 Linnea Claesson, juriststudent vid Stockholms universitet
  • 2014 Madeleine Leijonhufvud, professor emerita i straffrätt