Heldagskonferens om upphovsrätt, TDM och AI belyste framtidens utmaningar och möjligheter

Den 14 juni arrangerade Institutet för immaterialrätt och marknadsrätt vid Stockholms universitet, tillsammans med Svensk biblioteksförening och Wikimedia Sverige, en heldagskonferens fokuserad på upphovsrätt, text- och datautvinning (TDM) och artificiell intelligens (AI).

Bild från Aula Magna
Aula Magna är Stockholms universitets stora mötesanläggning. Dess hörsal är utformad som en amfiteater, med akustik och avancerad teknik helt anpassad för konferenser, presentationer och föreläsningar. Foto: Edward Yelde

Konferensen med titeln "Text and Data Mining and Artificial Intelligence" möjliggjordes med finansiering från projektet Knowledge Rights 21 samt från Edward Cassel Stiftelsen. Den ägde rum vid Aula Magna, Stockholms universitet, och gick även att följa online.

Inbjudna talare var främst forskare och bibliotekarier, verksamma i både Sverige och övriga Europa. Genom att samla dessa experter och praktiker inom området har konferensen bidragit till en djupare förståelse av de juridiska och etiska utmaningarna i en tid av snabb teknologisk utveckling.

Sessioner om TDM, upphovsrätt och bibliotekens roll

Konferensens första session presenterade två exempel på hur text- och datautvinning (TDM) kan användas för storskaliga juridiska forskningsstudier. Professor Felix Steffek från University of Cambridge och professor Johan Lindholm från Umeå universitet delade insikter om sina pågående projekt och de juridiska implikationerna av deras forskning.

Under andra sessionen diskuterades EU-rättens upphovsrättsregler som möjliggör TDM inom både forskning och kommersiell verksamhet. Dr. Branka Marušić från Oxford University, Dr. Kacper Szkalej från University of Amsterdam, och Teresa Nobre, chefsjurist på Communia, belyste de juridiska ramarna och utmaningarna forskare står inför när de arbetar med upphovsrättsskyddat material.

Professor Jutta Haider från Högskolan i Borås ledde den tredje sessionen med fokus på AI och källkritik. Konferensen avslutades därefter med att riksbibliotekarie Karin Grönvall och Wilhelm Widmark, överbibliotekarie, Stockholms universitetsbibliotek, reflekterade kring bibliotekens roll i frågor som rör upphovsrätt och AI.

Foto från panelsamtal
Talarna från andra sessionen, dr. Kacper Szkalej, University of Amsterdam, Branka Marušić, Oxford University and Christ Church, och Teresa Nobre, chefsjurist på Communia. Foto: Edward Yelde

Lyfte både utsikter och utmaningar

Evenemanget belyste både möjligheterna och hindren som forskare ställs inför när de använder TDM och AI för att analysera stora digitala forskningskorpusar. Diskussionerna visade att AI erbjuder nya sätt att använda data, samtidigt som det finns osäkerheter kring hur regelverket och upphovsrätten kan hålla jämna steg med teknologiska framsteg.

Konferensen och samarbetet med Svensk biblioteksförening och Wikimedia Sverige markerade ett viktigt steg mot en mer öppen dialog om upphovsrätt och forskning. Evenemanget var välbesökt både digitalt och på plats, vilket understryker det stora intresset och engagemanget för dessa frågor.

Om Institutet för immaterialrätt och marknadsrätt

Institutet för immaterialrätt och marknadsrätt (IFIM) grundades 1956 och har som huvuduppgift att främja forskning och utbildning inom immaterialrätt och marknadsrätt. Det gör man bland annat genom att ombesörja ett specialbibliotek i ämnet, främja utgivningen av vetenskapliga tidskrifter och publikationer inom verksamhetsområdet, ta initiativ till nya forskningsprojekt och anordna vetenskapliga föreläsningar, seminarier och symposier.

www.ifim.se/