Juridikprofessor tar plats i Kungliga bibliotekets insynsråd

Frantzeska Papadopoulou, professor i immaterialrätt vid Stockholms universitet, har utsetts att ingå i Kungliga bibliotekets insynsråd. Rådets uppgift är att som rådgivande organ stötta riksbibliotekarien att uppfylla de uppdrag som myndigheten har tillskrivits av regeringen.

Frantzeska Papadopoulou till vänster och en bild på Kungliga biblioteket till höger
Frantzeska Papadopoulou (t.v). Foto på Kungliga biblioteket: Sten-Åke Stenberg / Mostphotos

Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek och verkar som en statlig förvaltningsmyndighet under Utbildningsdepartementet. Organisatoriskt så styrs det av en riksbibliotekarie som bär det övergripande ansvaret för myndighetens verksamhet. Till sin hjälp har riksbibliotekarien ett insynsråd som är rådgivande och har inblick i verksamheten.

Precis liksom myndighetens uppdrag och budget, så utses både riksbibliotekarien och insynsrådet av regeringen. Frantzeska Papadopoulou, professor i immaterialrätt vid Stockholms universitet, har tillförordnats att ingå som ledamot i KB:s insynsråd för perioden 1 januari 2022 till 31 december 2024. Där fyller hon en mycket viktig roll berättar riksbiblitokarie Karin Grönvall;

– Medlemmarna i KB:s insynsråd har en viktig uppgift att utöva en demokratisk insyn och att ge riksbibliotekarien (myndighetscefen) råd. Frantzeska bidrar här med sin kunskap ur sitt perspektiv som forskare och inte minst med tanke på det alltmer komplexa medielandskapet, så är infallsvinklar från det juridiska området mycket värdefulla.

Kräver kompetens, integritet och engagemang

KB:s insynsråd består av nio medlemmar. Målet med dess sammansättning är att utifrån de enskilda ledamöternas kunskaper och erfarenheter uppnå en samlad kompetens som skapar goda förutsättningar för ett professionellt arbete. Varje ledamot har därför givits ett stort förtroende och förutsätts att kunna bidra med sin egen kompetens till ett aktivt och effektivt arbete, samt att känna ett eget ansvar för uppgiften. Att detta stämmer in på Frantzeska Papadopoulou vittnar riksbiblitokarie Karin Grönvall om då hon avslutar med att säga;

– Utöver det tidigare nämnda, bidrar Frantzeska övergripande till KB:s inynsråd genom att föra en dialog om organisationens inriktning, möjligheter och prioriteringar. Hon har tagit sig an detta uppdrag med stor entusiasm och vilja att bidra till nationalbiblioteket. Uppdraget kan också öppna upp för nya samarbeten!

Om Kungliga biblioteket

Kungliga biblioteket är Sveriges nationalbibliotek och verkar som en statlig förvaltningsmyndighet under Utbildningsdepartementet. Dess uppdrag är att främja en demokratisk samhällsutveckling, bland annat genom att samla in, bevara och tillgängliggöra allt som ges ut i Sverige. Som grund för detta ligger pliktmateriallagstiftningen - Lag (1993:1392) om pliktexemplar av dokument - med rötter från 1600-talet. KB ska också främja samverkan och utveckling inom en rad olika områden som är kopplade till bibliotek och har en viktig roll i Sveriges biblioteksutveckling.

www.kb.se/