Juriststudenter uppmärksammas i projekt om unga talanger

Fyra studenter från Stockholms universitet har utnämnts till ”en av sju juriststudenter som var och en förändrar juristbranschen på sitt egna sätt” - som är en del av ett nytt projekt av Legal Network of Sweden i samarbete med Norstedts Juridik.

Från vänster till höger ses studenterna Ismail Quttineh, Fatima Al-Yassiry, Maricar Joy Tuazon, David Mikhail, Jordana Athanasiadou, Devanshi Gandhi och Dustin Zojaji med sina diplom. Foto: Legal Network of Sweden

De sju utvalda juriststudenterna har mottagit ett diplom och uppmärksammas genom intervjuer som har publicerats på Legal Network of Sweden's hemsida. Nedan finner du länkar till intervjuerna med de fyra studenter som läser, eller har läst, juristprogrammet vid Stockholms universitet.

David Mikhail:

"Min förhoppning är att nå ut till ungdomar som kommer från samma bakgrund som jag och förhoppningsvis bidra till en ökad mångfald i juristbranschen överlag, men specifikt affärsjuristvärlden, och inspirera ungdomar till att det finns olika vägar att ta för att nå sina mål."

Läs intervjun med David

Devanshi Gandhi:

"Jag hade inga planer på att studera juridik. Genom att berätta om min resa till och under juristutbildningen hoppas jag kunna bidra till att få fler, speciellt dem med utländsk bakgrund, att känna att man kan lyckas trots alla utmaningar man ställs inför."

Läs intervjun med Devanshi

Dustin Zojaji:

"Det som alltid tilltalat mig med juridiken är dess komplexa systematik och att den ger en möjlighet att argumentera en fråga utifrån en gemensam bas. Förmodligen hade de flesta av mina vänner beskrivit mig som en juridiknörd ut i fingertopparna."

Läs intervjun med Dustin

Jordana Athanasiadou:

‍”Jag ser fram emot att kunna visa för andra juriststudenter och jurister att det går att kombinera sina hjärtefrågor med juridiken. Det är viktigt att våga vara sig själv och våga stå för allt det man tycker är viktigt och inte kompromissa om det för att passa in i den klassiska juristrollen.”

Läs intervjun med Jordana

Om utmärkelsen

Legal Network of Sweden har i samarbete med Norstedts Juridik lanserat projektet "Sju juriststudenter som var och en förändrar juristbranschen på sitt egna sätt". Utmärkelsen delas ut till sju jurister/juriststudenter som på något sätt utmärker sig i juristbranschen och anses ha en stor potential.

Syftet med projektet är att öka inkluderingen av unga talanger i diskussionen om framtidens juristbransch och att att minska gapet mellan juristprogrammen och arbetslivet.

Läs mer på Legal Network of Swedens hemsida