Lag från Juridicum deltog i prestigefyllda internationella rättegångsspel

Under våren 2024 har två lag bestående av juridikstudenter från Stockholms universitet deltagit i de internationella rättegångsspelen IBA ICC Moot Court Competition och Sports Arbitration Moot.

Juridicums IBA ICC Moot-team bestående av studenterna Lois Fry Samuels, Joséphine Duchesne och Nataliya Klymko. Foto: Privat

IBA ICC Moot Court Competition

Ett lag med tre studenter från Juridicum deltog i den elfte upplagan av IBA ICC Moot Court Competition - en högt ansedd tävling som simulerar förhandlingar inför Internationella brottmålsdomstolen (ICC). Denna tävling erbjöd en unik plattform för studenter att fördjupa sig i internationell straffrätt, förbättra sina färdigheter i muntlig framställning och knyta nya kontakter med kollegor och yrkesverksamma från hela världen. Våra studenter fick även möjligheten att närvara vid finalen, som ägde rum vid Internationella brottmålsdomstolen i Haag (ICC) i ledning av ICC-domaren Althea Violet Alexis-Windsor.

Sports Arbitration Moot

Marik Goodwin och Marcus Gibsson från Juridicums Sports Moot-team. Foto: Privat

Ytterligare två studenter från Juridicum deltog i Sports Arbitration Moot - en tävling som fokuserar på juridiska tvister inom professionell idrott. Detta innovativa rättegångsspel gav våra studenter en värdefull möjlighet att utforska de juridiska aspekterna kring idrott, finslipa sina juridiska argument och få djupgående insikter i de skiljedomsförfaranden som är relevanta för idrottsrelaterade frågor.

Deltagandet i dessa två tävlingar kan inte enbart ses som ett bevis på våra studenters hårda arbete och engagemang, utan har även gett dem en betydande möjlighet att visa upp sina talanger på en internationell scen. Vi är otroligt stolta över deras prestationer och det exemplariska sätt de har representerat vår institution på. Ett stort grattis till våra lag!

ICC Moot-teamet: Lois Fry Samuels, Joséphine Duchesne och Nataliya Klymko
Sports Moot-teamet: Marik Goodwin och Marcus Gibson
Ansvarig för Juridicum mooting team: Jur.dr Fabricio Fortese, Stockholms universitet

Vad är ett rättegångsspel?

Ett rättegångsspel (på engelska: moot court competition) syftar till att återskapa en verklig rättssalsmiljö för att ge juridikstudenter en möjlighet att omsätta sina kunskaper i praktiken. Att delta i rättegångsspel är en utmanande, rolig och givande aktivitet som berikar juridikutbildningen. Studenter från Juridicum deltar årligen i olika rättegångsspel - både i Sverige och internationellt.

Läs mer på vår engelska webb