Ny hedersdoktor i juridik

Birke Häcker, Schlegel-professor samt föreståndare för Institutet för internationell privaträtt och komparativ rätt vid universitetet i Bonn, promoverades som hedersdoktor i juridik vid Stockholms universitets installations- och promotionshögtid den 29 september 2023.

promoveringshögtid i Stockholms stadshus
Installations- och promotionshögtid i Stockholms stadshus. Foto: Rickard Kilström

Birke Häcker är professor i juridik vid Universität Bonn, Tyskland, där hon även är Schlegel-professor samt föreståndare för Institutet för internationell privaträtt och komparativ rätt. Efter sin examen i juridik vid University of Oxford erhöll hon ett av två årliga Examination Fellowships vid All Souls College. Dessa ger finansiering för sju års akademisk forskning och är kanske de mest åtråvärda forskarpositioner som Oxford erbjuder.

Birke Häcker
Professor Birke Häcker.

Birke Häcker var fram till 2022 föreståndare för Institute of European and Comparative Law vid Oxford och har spelat en avgörande roll för samarbetet mellan de juridiska fakulteterna i Oxford och Stockholm, såväl på ett institutionellt som på ett personligt plan. För Juridicum är det en ära att knyta an Birke Häcker som en högt förtjänt hedersdoktor.

Se film från promoveringen den 29:e september 2023

VAD INNEBÄR ETT HEDERSDOKTORAT?

Att promovera hedersdoktorer är en tradition som förekommer vid svenska universitet och högskolor. Ett hedersdoktorat är en utmärkelse som uttrycker universitetets uppskattning av framstående insatser inom något av universitetets verksamhetsområden.

Vid Stockholms universitet är det vicerektor som fattar beslut om hedersdoktorer för respektive område.