Nyfiken på alternativ tvistlösning?

I affärsjuridiska tvister är skiljedom en allmänt vedertagen tvistlösning med lång historia och stark tradition, både i Sverige och internationellt. Ta tillfället i akt och lär dig mer om skiljeförfarande denna höst! Anmäl dig till kursen Skiljedomsrätt senast 17:e april 2023.

Foto: Pattanaphong Khuankaew / Mostphotos

Skiljeförfarande är för närvarande ett av de ledande sätten att lösa internationella kommersiella tvister. Skiljedomsavtal finns i kontrakt mellan marknadsledare, medel- och småföretag och till och med i kontrakt som rör forskningsfinansiering. Stockholm är internationellt erkänt som ledande inom skiljedomsområdet, känt för att vara värd för många skiljeförfaranden och som hem för ett av de mest aktiva och respekterade skiljedomsinstituten - SCC.

I snart 20 år har Stockholms universitet erbjudit ett unikt magisterprogram i International Commercial Arbitration Law som har uppnått topprankningar i globala rankingar av LL.M. program. Nu erbjuder lärarna i det programmet en högkvalitativ fristående kurs som engagerar studenterna i en intellektuell kraftfull studie av både teorin och praktiken för internationell kommersiell skiljedom. Kursen är baserad på ett pedagogiskt förhållningssätt till problemlösning och innehåller förutom föreläsningar och seminarier, även skiljedomsspel och föreläsningar med svenska och internationella experter inom skiljeförfarande.

Skiljedomskursen lämpar sig för alla som vill lära sig om skiljeförfarande som tvistlösningsmetod - juridikstudenter och studenter inom andra ämnesområden som företagsekonomi, statsvetenskap, datavetenskap. Inga förkunskaper i ämnet behövs. Kursen kan också tillgodoräknas som specialkurs inom Juristprogrammet.

Läs mer om Skiljedomsrätt 15hp