Nytt avsnitt av Statsrättspodden

I Statsrättspoddens åttonde avsnitt behandlas ämnet rösträtt ur olika vinklar och årtionden. Gästar gör Ludvig Beckman, professor i Statsvetenskap vid Stockholms universitet.

Folk röstar i röstningsbås
Foto: Hans Christiansson / Mostphotos

Avsnitt 8

Rösträtt - Dåtid, nutid och framtid

Statsrättspodden gästas av Ludvig Beckman, professor i Statsvetenskap vid Stockholms universitet. Vi pratar om rösträtt, hur rösträtten utvecklats i Sverige, ser ut idag och hur den kan komma att utformas framöver. Har Sverige allmän och lika rösträtt? Hur ser det ut i andra länder? Detta tillsammans med frågor om demokrati och makt diskuteras – och mycket mer.

Avsnittet är inspelat den 1 september 2022.

Statsrättspodden på Spotify

Om statsrättspodden

Statsrättspodden är kopplad till grundkursen i statsrätt på juristprogrammet, Stockholms universitet. I podden diskuteras aktuella statsrättsliga ämnen tillsammans med inbjudna gäster, såsom till exempel domare, rättsexperter och advokater. I de samtal som förs beskrivs relationen mellan juridik och samhälle och växelverkan däremellan där juridiken både formar och formas av det samhälle vi lever i.

Podden riktar sig i första hand till studenter men givetvis är alla med ett intresse för statsrättsliga frågor välkomna att lyssna. Podden finns även transkriberad.

Läs mer om Statsrättspodden