Nytt avsnitt av Statsrättspodden

I Statsrättspoddens nionde avsnitt pratar vi om lagrådet, Högsta domstolen (HD) och justiterådsrollen tillsammans med Petter Asp, som är justiteråd i HD.

vy över gamla stan på natten
Foto: Thomas Olinger / Mostphotos

Avsnitt 9

Lagrådet, HD och justiterådsrollen

Petter Asp, justitieråd i Högsta domstolen, gästar Statsrättspodden. Hur ser en vanlig arbetsdag ut i Lagrådet och på Högsta domstolen? Hur närvarande är den konstitutionella rätten? Vi pratar även om lagprövningsrätten, förhållandet mellan juridik och politik och mycket mer.

Avsnittet är inspelat den 5 september 2022.

Statsrättspodden på Spotify

Om statsrättspodden

Statsrättspodden är kopplad till grundkursen i statsrätt på juristprogrammet, Stockholms universitet. I podden diskuteras aktuella statsrättsliga ämnen tillsammans med inbjudna gäster, såsom till exempel domare, rättsexperter och advokater. I de samtal som förs beskrivs relationen mellan juridik och samhälle och växelverkan däremellan där juridiken både formar och formas av det samhälle vi lever i.

Podden riktar sig i första hand till studenter men givetvis är alla med ett intresse för statsrättsliga frågor välkomna att lyssna. Podden finns även transkriberad.

Läs mer om Statsrättspodden