Nytt nummer av Sjörättsbiblioteket

Den digitala tidskriften Sjörättsbiblioteket är knuten till Juridiska fakulteten vid Stockholms universitet genom Axel Ax:son Johnsons institut för sjö- och annan transporträtt. I tidskriften analyseras rättsutvecklingen på sjö- och transporträttsområdet.

AI-bild på segelbåt ovanpå en trave med böcker
Bild: Anatolii Riabokon/Mostphotos

Nr 2/2024 av Sjörättsbiblioteket finns nu tillgängligt. Numret innehåller en essä av professor em. Peter Wetterstein rörande passageraregenskapen vid småbåtsdrift samt en rättsfallskommentar av docent Erik Sinander rörande ett aktuellt fall från EUD avseende subrogation av forumklausuler i konossement.

Numret kan laddas ned från institutets hemsida. För åtkomst krävs lösenord, vilket anges i e-postmeddelandet till de personer som registrerat sig på Sjörättsinstitutets e-postlista. Lösenordet har införts för att hindra obehörig användning av materialet.

www.sjorattsbiblioteket.se/

Om Sjörättsbibliotekets tidskrift

Axel Ax:son Johnsons institut för sjö- och annan transporträtt vid Stockholms universitet distribuerar den digitala tidskriften Sjörättsbiblioteket i vilken den aktuella rättsutvecklingen på sjö- och transporträttsområdet analyseras och kommenteras av akademiker och praktiskt verksamma jurister. Nya och tidigare nummer kan laddas ned kostnadsfritt på institutets hemsida.