Patricia Shaughnessy är ny ordförande för Willem C. Vis Arbitration Moot

Universitetslektor Patricia Shaughnessy har utsetts till ny ordförande för Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot - den största och mest prestigefyllda internationella studenttävlingen ifråga om skiljedom och handelsrätt.

Patricia Shaughnessy grundade Juridicums masterprogram i internationell kommersiell skiljedomsrätt (ICAL) för nästan 20 år sedan och har sedan dess undervisat inom andra relaterade rättsområden vid institutionen.

Patricia Shaughnessy är docent och universitetslektor i juridik vid Stockholms universitet. Inom området tvistlösning har hon en mycket gedigen erfarenhet på flera plan som gör henne särskilt lämpad som ordförande för studenttävlingen Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot. Bland annat har hon både varit skiljedomare, expert och konsult samt sedan länge medlem i flera skiljedomsrelaterade organisationer - bland annat ICC:s Skiljedomstol och SCC:s Skiljedomsinstitut. Hon leder också projekt inom handelsrätt och tvistlösning i flera länder.

Willem C. Vis Moot, som anordnades för första gången 1994, är en högst erkänd tävling för studenter som lockar deltagare från över 400 juridiska fakulteter och över 90 olika länder runt om i världen. Tävlingen simulerar ett kommersiellt skiljedomsförfarande och går ut på att studenterna argumenterar för fall inför en expertpanel av skiljedomare.

I sin nya roll kommer Shaughnessy att övervaka tävlingens verksamhet och arbeta för att se till att den fortsätter att vara framgångsrik och relevant på det ständigt föränderliga området för internationella skiljeförfaranden. Hon kommer också att ansvara för att upprätthålla tävlingens höga standard och se till att den fortsatt kommer att ge värdefull erfarenhet för de studenter som deltar.

Patricia
Patricia vid den 30:e upplagan av Vis Moot som ägde rum i april 2023. Foto: Fabricio Fortese

– Jag är hedrad och mycket glad över att få ta på mig denna nya roll, säger Patricia och fortsätter;

– Willem C. Vis Moot är en verkligt unik möjlighet för juriststudenter att få en djupare förståelse och praktisk erfarenhet av skiljeförfaranden och handelsrätt. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med arrangörerna och deltagarna för att fortsätta främja tävlingens syfte.

Nästa upplaga av Willem C. Vis Moot är planerad att äga rum i Wien i april 2024, och under Shaughnessys ledning förväntas det bli ännu ett framgångsrikt evenemang.

Lär dig mer om Willem C Vis Arbitration Moot:

Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot