Representerar Sverige i världsledande tvistlösningsinstitut

Docent Patricia Shaughnessy har omvalts till alternerande ledamot i ICC:s Skiljedomstol. Med sin gedigna erfarenhet inom skiljedomsrätt tar hon sig an uppgiften att bidra till den fortsatta utvecklingen av tvistlösningsregler under mandatperioden 2024-2027.

Porträttbild på Patricia
Patricia Shaughnessy grundade magisterprogrammet i internationell kommersiell skiljedomsrätt för nästan 20 år sedan och undervisar också inom andra relaterade rättsområden vid institutionen.

ICC:s Skiljedomstol (ICC International Court of Arbitration) är ett av världens ledande tvistlösningsinstitut. Skiljedomstolen utser skiljedomare, granskar förslag till skiljedomar och fastställer skiljedomarnas arvoden.

Inför mandatperioden 2024–2027 i ICC:s Skiljedomstol har ICC:s högst beslutande organ, ICC World Council beslutat omval av Therese Isaksson, Westerberg & Partners Advokatbyrå, och Patricia Shaughnessy, Stockholms universitet, som ledamot respektive alternerande ledamot. Domstolen utgörs av en ordförande, 19 vice ordförande och 170 ledamöter från 119 länder.

Ledamöter väljs för en mandatperiod om tre år och har en viktig roll i den särskilda granskningsprocess som utmärker ICC-förfaranden. Genom att alla förslag till skiljedomar granskas av domstolens ledamöter upprätthålls hög kvalitet och risken minskar att domar klandras. Det har genom åren gjort Skiljedomstolen till ett världsledande institut, både för skiljeförfaranden och alternativa tvistlösningstjänster. Enbart under 2023 registrerades 890 nya tvister till ett sammanlagt tvistevärde om 53 miljarder USD.

Världsrenommerad inom rättslig tvistlösning

Patricia Shaughnessy har en lång och framstående karriär inom skiljedomsrätt, både som akademiker och praktiker. Hon har undervisat och forskat inom området under många år och har dessutom verkat som skiljeman i ett stort antal internationella skiljeförfaranden. Hennes erfarenhet sträcker sig från att ha varit ledamot av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC) i över ett decennium, till att inneha flera andra internationella uppdrag.

Förutom sitt uppdrag inom ICC är Patricia också styrelseledamot i Georgian International Arbitration Center (GIAC) och Tehran Regional Arbitration Centre (TRAC), vilket understryker hennes breda internationella engagemang inom skiljedomsrätten. Hennes omval till ICC:s Skiljedomstol är ett erkännande av hennes expertis och fortsatta bidrag till utvecklingen av internationell tvistlösning.

Svenskarna som ska bidra till utvecklingen av ICC:s världsledande tvistlösningstjänster