Reviderade regler för examination fr.o.m. VT23

Juridiska institutionsstyrelsen har beslutat att fastställa nya regler för examination för de obligatoriska kurserna på juristprogrammet. Syftet med revideringen har till stor del varit att göra föreskrifterna enklare att tolka.

Examination innebär att du som student prövas för betyg på del av en kurs eller på en hel kurs. Några av de vanligaste examinationsformerna är salstentamen, PM, att genomföra obligatoriska undervisningsmoment eller att skriva hemtentamen. Foto: Katja Kircher / Mostphotos

All examination är en form av myndighetsutövning. Frågor om examination regleras i högskolelagen, högskoleförordningen, förvaltningslagen samt i de lokala föreskrifterna fastställda av rektor. Samtliga dessa är överordnade institutionens egna regler.

Vid Juridiska institutionsstyrelsens sammanträde den 26:e oktober 2022 beslutades att fastställa nya regler för examination vid Juridiska institutionen, som kommer att träda i kraft från och med vårterminen 2023. Skälet till att man har beslutat att göra en revidering är för att det ska vara enklare för studenterna att veta vad som gäller vid en examination förklarar Per Ahlin, som är pedagogisk studierektor för grundutbildningen;

– Vi upptäckte att de tidigare reglerna var svårtolkade och orsakade mängder av studentfrågor till kursadministrationen. Vårt syfte med att se över dem har därför varit att försöka förenkla reglerna. Det är viktigt att studenterna tydligt vet vad som gäller.

Ska framgå av kursbeskrivningen

Vad som blir nytt i de nya reglerna för examination är att det nu allt tydligare klargörs vilka hjälpmedel som är tillåtna vid olika former av examen. Texterna som beskriver de olika alternativen har kortats ned betydligt, vilket gör det enklare för studenterna att förstå innebörden av de alternativ som är möjliga för examinator att välja bland. Det alternativ som gäller ska sedan anges i kursbeskrivningen, som görs tillgänglig för studenterna senast en månad innan kursen startar.

– Grundtanken är att vi ska vara generösa med att tillåta anteckningar, flärpar, understrykningar och annat. Dock är all form av kommunikation och samarbete förbjuden, säger Per Ahlin.

Alternativen för tillåtna hjälpmedel som anges i reglerna för examination gäller för de obligatoriska kurserna på juristprogrammet. Här finns nu fyra olika alternativ för salstentamen och ett för hemtentamen (där allt är tillåtet utom kommunikation eller annan form av samarbete). På specialkurser och fristående kurser avgör examinator vad som är tillåtna hjälpmedel.

Regler för examination vid Juridiska institutionen (fr.o.m. VT23)

De nya reglerna kommer att ersätta Utbildningsutskottets föreskrifter för examination, antagna den 3 september 2014, från och med vårterminen 2023. I det fall någon kursplan hänvisar till Utbildningsutskottets regler, ska de av Institutionsstyrelsen antagna reglerna tillämpas.