Unga juristtalanger lyfts fram i inkluderande projekt

Tre studenter från Stockholms universitet har utnämnts till ”en av sju juriststudenter som var och en förändrar juristbranschen på sitt egna sätt” - som är en del av Legal Network of Swedens projekt i samarbete med Norstedts Juridik i syfte att omvandla juristbranschen till en mer modern, hållbar och diversifierad bransch.

Studenterna som utvalts inom projektet
Från vänster till höger ses studenterna Elias Hadiri, Jasmin Öykü Özdemir, Sharafat Fahrzan, Embla Persson, Maxim del Rio Diaz, Hassan Othman och Anas Yasin. Foto: Legal Network of Sweden

De sju utvalda juriststudenterna uppmärksammas genom intervjuer som har publicerats på Legal Network of Sweden's hemsida. Nedan finner du länkar till intervjuerna med de tre studenter som läser, eller har läst, juristprogrammet vid Stockholms universitet.

Elias Hadiri:

"Med denna utmärkelse hoppas jag kunna inspirera och nå ut till ungdomar med liknande bakgrund som mig. Vägen till en lyckad karriär kan se olika ut och förhoppningsvis kan jag med min berättelse inspirera ungdomar till att vilja arbeta med juridik. Jag vill som jurist kunna ge tillbaka och stödja projekt som främjar mångfalden inom juridikens värld. "

Läs intervjun med Elias

Sharafat Fahrzan:

"Jag vill att alla, oavsett bakgrund, ska våga söka sig till juridiken och våga ta plats. Man ska inte begränsa sin kompetens och kreativitet för att passa in i vissa normer eller vissa branscher. Mångfald leder verkligen bara till bra saker, det ger fler perspektiv och minskar risken för enformighet."

Läs intervjun med Sharafat

Maxim del Río Diaz:

‍”Jag tror att sökandet efter en identitet som jurist gör att många studenter är snabba att fastna i olika "fåror" som familjerätt, affärsjuridik eller straffprocess osv. Jag vill slå ett slag för att som student våga vara lite flytande över dessa gränser, det ger fler perspektiv och leder till insikten att de flesta verksamheter som behöver jurister är verksamheter som får samhället att gå runt.”

Läs intervjun med Maxim

Om utmärkelsen

Legal Network of Sweden har i samarbete med Norstedts Juridik lanserat projektet "Sju juriststudenter som var och en förändrar juristbranschen på sitt egna sätt". Utmärkelsen delas ut till sju jurister/juriststudenter som på något sätt utmärker sig i juristbranschen och anses ha en stor potential.

Syftet med projektet är att öka inkluderingen av unga talanger i diskussionen om framtidens juristbransch och att att minska gapet mellan juristprogrammen och arbetslivet.

Läs mer på Legal Network of Swedens hemsida