Vetenskapsrådet stödjer nytt excellenscenter kring globalt samarbete

Den 21 juni 2023 meddelade Vetenskapsrådet beslut om bidrag till excellenscenter. Totalt beviljades anslag om drygt 434 miljoner kronor för åren 2024–2028, varav 28 miljoner kronor har tilldelats Stockholm Center on Global Governance (SCGG) vid Stockholms universitet.

Digitaliserad bild av jordglob
Illustration: Redpixel/Mostphotos

Hösten 2022 utlyste Vetenskapsrådet bidrag till excellenscenter. Efter att en internationell panel bedömt de 124 ansökningar som kom in har Vetenskapsrådet beslutat att finansiera 15 forskningsmiljöer. En av forskningsmiljöerna som fått anslag är Stockholm Center on Global Governance (SCGG), som blir ett nytt tvärvetenskapligt centrum vid Stockholms universitet.

– Excellensanslaget gör det möjligt för oss att etablera Stockholm Center on Global Governance och därmed vidareutveckla den redan starka forskningsmiljön vid Stockholms universitet i frågor om globalt samarbete, säger Jonas Tallberg, professor i statsvetenskap och projektledare för SCGG, och fortsätter;

– Ett centralt tema för forskningen vid centret kommer att vara frågan om varför, hur och med vilka konsekvenser som globalt samarbete utmanas av aktörer som auktoritära stater och populistiska ledare. Centret kommer att vara aktivt inom forskning, utbildning och samverkan med det omgivande samhället, inklusive omfattande program för seminarier, workshops och gästforskare. Genom etableringen av SCGG skapas en unik tvärvetenskaplig miljö vid den internationella forskningsfronten och norra Europas första centrum för studiet av globalt samarbete.

Samlar forskare vid fem institutioner

Stockholm Center on Global Governance (SCGG) är ett tvärvetenskapligt centrum som samlar forskare från fem institutioner vid Stockholms universitet. De professorer som varit med och sökt anslaget är;

• Projektledare: Jonas Tallberg, Statsvetenskapliga institutionen
  • Co-director: Lisa Dellmuth, Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer
  • Mark Klamberg, Juridiska institutionen
  • Torun Lindholm Öjmyr, Psykologiska institutionen
  • Aryo Makko, Historiska institutionen

Varje forskningsmiljö kommer att få 4–6 miljoner kronor per år under fem år, och planen är att ge möjlighet till ytterligare fem års finansiering efter utvärdering.