Efter nominering till utlandsstudier

Har du fått och tackat ja till en nominering till utlandsstudier? Grattis! Vad händer nu? Jo, innan du åker iväg finns det en del saker kvar att fixa på hemmaplan.

Bild på vackra äldre byggnader i Nederländerna
Nijmegen, Nederländerna (foto: Liam Read on Unsplash). I Nederländerna har Juridicum avtal med Erasmus Universiteit Rotterdam, Rijksuniversiteit Groningen, Radboud Universiteit Nijmegen och Amsterdam Law School.
 

Gå på infomöte för nominerade

Efter varje ansökningsperiod hålls det ett eller två informationsmöten för nominerade studenter som tackat ja till sin nominering. För de som åker på HT eller helår HT-VT hålls mötena vanligtvis i mars; för de som åker VT eller helår VT-HT hålls mötena först i början av höstterminen. Efter informationsmötena skickas ett mail ut med en kopia på presentationen som använts.

Alla utresande studenter förväntas delta i ett av mötena, detta för att det kommande utbytet ska fungera så smidigt som möjligt från det administrativa hållet.

 

Kontakt med värduniversitet

Vi internationella koordinatorerna kommer att nominera dig till ditt värduniversitet. Detta innebär att vi ger ut din kontaktinformation till våra utländska kollegor. Samtidigt ber vi värduniversitetet att från och med nu kontakta dig direkt med all deras ansökningsinformation. Detta sker vanligtvis per mail och alla studenter får en kopia på detta mail för att dels se att det har gått iväg men även för att få kontaktuppgift till koordinatorn vid värduniversitetet.

Efter att du officiellt blivit nominerad av oss till ditt värduniversitet inväntar du värduniversitetets information om hur du officiellt ansöker dit.

 

Ansökan till värduniversitet

Du kommer att behöva göra en officiell ansökan till värduniversitetet enligt deras instruktioner. Det är ditt ansvar att läsa igenom dessa samt göra en plan för din ansökan och se över om det är något som du behöver hjälp med från de internationella koordinatorerna här hemma på juridiska institutionen. Du ansvarar också för att se till att din ansökan är komplett och värduniversitet tillhanda innan angiven deadline.

Det finns lika många ansökningsprocesser som det finns partneruniversitet och alla ser således olika ut. Vanligtvis sker ansökan online och i flera olika steg.

  • Du fyller i ansökningsinformationen enligt värduniversitetets anvisningar
  • Du skickar ansökan i tid innan deadline

Värduniversitetet behandlar ansökningen och utfärdar ett antagningsbesked, vanligtvis kallas detta för Letter of Acceptance eller Offer of Admission. Det finns även andra benämningar på denna bekräftelse på att ansökan är godtagen och att studenten officiellt är antagen till värduniversitetet. Du måste skicka en kopia av ditt antagningsbesked till oss internationella koordinatorer. Om du inte redan fått välkomstinformation från ditt värduniversitet brukar det komma med antagningsbeskedet.

 

Kursval

Kursvalet kan gå till på olika sätt och ligga på olika ställen i ansökningsprocessen beroende på vilket värduniversitet som du blivit nominerad till. Många får information om valbara kurser redan i ansökningsinformationen men en del studenter kommer få vänta till antagningsbeskedet och välkomstinformationen. En del kommer t.o.m. välja sina kurser först när de är på plats i landet.

När väl kursvalet ska göras måste du själv kontakta oss, dina internationella koordinatorer, och kontrollera att kurserna du vill läsa går att tillgodoräkna efter utbytet (mer information på sida om "Tillgodoräknande av utländska kurser"). Kommunikation kring kurserna sker vanligtvis via mail.

  • Du listar vilka kurser som du vill läsa och mailar till oss för att få ett förhandsbesked om huruvida kurserna är okej att tillgodoräkna

Ibland kan du behöva komplettera med en kursplan innan besked kan ges men till en början räcker det med att lista namnet på alla kurser.

Kurser som inte motsvarar en redan tenterad grundkurs kan tillgodoräknas via ett studentutbyte; dessa kurser klassificeras såsom specialkurser vid ett tillgodoräknande. I stort sett är det bara "Public International Law" och grundläggande "European Law" som inte går att tillgodoräkna. Observera att avvikelser kan förekomma.

När du har fått okej på alla dina kurser upprättas ett så kallat Learning Agreement mellan dig och oss internationella koordinatorer. Inom Erasmusprogrammet måste även mottagande värduniversitet skriva på innan utbytet påbörjas och detta sker via digitala signaturer.

Learning Agreement är till för att alla studenter ska känna sig trygga med att kurserna som läses utomlands kommer att tillgodoräknas till svenska högskolepoäng efter hemkomst. Det är nödvändigt för till exempel fortsatta studiemedel från CSN och fortsatt rätt till bostad via SSSB.

Det går bra att ändra sitt kursval även efter signerande av Learning Agreement. Om det skulle bli aktuellt så kommunicerar du detta via mail och du måste skicka information om den/de nya kurserna och få godkännande från oss i Stockholm.

Observera att från vårterminen 2022 ska alla Learning Agreement inom Erasmus+ skrivas/signeras digitalt. Berörda studenter kommer att få relevant info i god tid.

 

Och sedan?

Så snart ditt antagningsbesked har inkommit kan du börja planera på riktigt med allt annat praktiskt som måste lösas innan avresa, t ex visum, eventuell extra försäkring osv. Nedan hittar du en Checklista för utresande studenter för att hjälpa dig strukturera upp det som behöver ordnas. Vissa delar ordnar du på egen hand och vissa delar hjälper vi internationella koordinatorerna till med.

Checklista för utresande utbytesstudenter (Juridicum) (155 Kb)

P(r)eppmöte

Vi kommer skicka mer information till alla utresande via mail och håller även ett speciellt p(r)eppmöte riktat till dig som ska iväg på nya äventyr! Det brukar ske i juni för de som åker på HT eller helår HT-VT, alt. i december för de som åker på VT eller helår VT-HT.

På denna sida