Att labba på kurs, en guide till vad som väntar

 

Labbmomentet av en kurs

En typisk kurs i kemi består nästan alltid av ett teoretiskt moment och ett laborativt moment. Labbdelen har alltid obligatorisk närvaro och kan bestå av flera korta laborationer eller en lång laboration som sträcker sig över flera dagar eller till och med veckor. Ibland labbar du själv och ibland labbar du i grupp/par.

Praktiska moment är utvecklade med målsättningen att:

  1. Förstärka de teoriska momenten
  2. Lära dig en vanlig laborativ teknik. 
Person iklädd skyddsglasögon och labbrock som för anteckningar på lab.
Under laborationens gång är det viktigt att föra anteckningar. Du behöver komma ihåg vad du gjort och vad du fick för resultat när du ska sammanfatta det i en laborationsrapport.
 

Vad händer på kurslabb?

Det laborativa arbetet innebär att du ska lära dig att praktiskt handskas med kemikalier som i vissa fall kan vara frätande eller brandfarliga och som förvaras i olika kemikalieskåp. Ibland får du montera experimentuppställningar med stativ och glas i dragskåp som du sedan får utföra experiment med. Under dina kemistudier kommer du få använda alltifrån diskmaskiner för dina smutsiga glasvaror till känsliga mätinstrument som ställer höga krav på rätt hantering. 

Det är viktigt att alltid komma i tid och vara väl förberedd till laborationen! Läs igenom instruktionerna noggrant innan labben.

 

Labba säkert

Ofta börjar du laborationen med att blanda lösningar och plocka fram det material du behöver använda dig av. Muntliga och skriftliga instruktioner ges ofta under labbens gång på svenska eller engelska. Under labben förväntas du göra löpande anteckningar för att du sedan i ska kunna beskriva vad som har skett i detalj.

Säkerhet är det viktigaste i all laborativ verksamhet. Allt laborativt arbete måste utföras på ett säkert sätt med minimal risk för dig själv och dina medlaboranter. Därför inleds många kurser med en säkerhetsskrivning som du måste klara för att få börja det laborativa arbetet. 

Vid laboratoriearbete används labbrock och skyddsglasögon (som du får eller får låna av oss) tillsammans med dina egna långa byxor och stängda skor. Du får inte äta, dricka, tugga tuggummi eller snusa på labb. Om din rock blir smutsig under kursens gång ska du ta hem den och tvätta den separat.

 

Labbrapporter

Dina resultat från labb ska alltid redovisas och godkännas. Det görs oftast som en labbrapport som följer en viss mall som du får av din labbassistent. Detta rapportskrivande kommer förbereda dig väl på de krav av form, innehåll och vetenskaplighet som senare kommer att ställas i arbetslivet.

Vad du än jobbar med i framtiden – inom akademin eller industrin, praktiskt eller teoretiskt, kommer det krävas att du kan kommunicera ditt arbete både skriftligen och muntligen. Kommunikation runt ditt arbete, att kunna kommunicera vad du har gjort och sett, hur du tänkte och hur du genomfört det är en naturlig del av att vara kemist.Du förväntas ha utvecklat ett kritiskt tänkande som vilar på en vetenskaplig grund samt kunna påbörja och slutföra projekt på avsatt tid. Att skriva en rapport är en konstform som kommer hjälpa dig med detta, och du kommer få lära dig det hos oss. Självklart är det ingenting som du förväntas kunna från dag ett.

Vetenskapligt skrivande som genre

Vetenskapligt skrivande är en genre, precis som en faktabok, roman eller en debattartikel. Det ska ha ett visst upplägg som oftast börjar med en introduktion och som sedan oftast följs av en utförandedel, en resultatdel och avslutas med en diskussionsdel. Rapporten ska sätta scenen för ditt experiment, vara avskalad av känslor och vara så pass utförlig att någon som missat labben ska kunna upprepa den med bara din rapport som instruktion. 

Du ska inte skriva:
”…vi gick 10 steg bort till en svart och grå maskin som kallas för spektrofotometer, öppnade locket och satte ned den fyrkantiga plastgrejen i den och tryckte på en knapp…” 
Istället ska du skriva:
 ”…absorbansen för provet mättes vid 650 nm till 0.460 (se tabellen nedan)…”

Du ska inte skriva:
”…grafen ser konstig ut för att min kompis gjorde fel när han mätte upp våra prover…” 
Istället ska du skriva:
”…kurvan är inte rät i det linjära intervallet på grund av pipetteringsfel av substratet…”

Du blir en bättre kemist av att kunna skriva en rapport

Ibland måste du omarbeta din text för att det ska bli förståeligt för en läsare. Att sammanfatta dina resultat kommer göra att dig till en bättre laborant. Genom att skriva labbrapporter utvecklar du ditt kritiska tänkande och blir uppmärksam på att se helheten. Du kommer med hjälp av labbrapportskrivande börja utvärdera ditt egna arbete. Du kommer kunna se dina svagheter, vad som gick fel i experimentet, notera vad du glömde att anteckna under arbetets gång, vilka felkällor påverkade ditt resultat och huruvida de var av relevans et c. Du kommer också lättare komma ihåg vad som fungerade riktigt bra och minnas det till nästa gång du labbar. I och med att många av våra laborationer även knyter an till teori kommer du enklare kunna lära dig komplicerade delar av kemin. Du kommer bli bättre på att kritiskt utvärdera andras arbete och strukturera upp ditt egna vetenskapliga tänkande. Men för att nå dit måste du öva och öva och öva.

Konsten att slutföra i tid

En annan viktig aspekt av att skriftligen redogöra sitt arbete är att det ska göras inom en väl angiven tidsram.  Att kunna respektera en deadline och leverera en välskriven rapport i tid är något som alla arbetsgivare förväntar sig. Här på Kemiska övningslaboratoriet får du tillfälle att öva. 

Tips för att lyckas med din rapport 

•    Läs vetenskapliga rapporter och artiklar
•    Fråga din labbassistent om vad den förväntar sig. Oftast kommer det gås igenom vad just din labbassistent vill ska vara med i rapporten. Tänk på att din assistents instruktioner kan skilja sig från en annan assistents
•    Planera in ditt rapportskrivande och börja helst direkt efter labben (då har du tid att se om du missat några resultat och har chans att komplettera dessa)
•    Lämna inte in något halvfärdigt bara för att deadline närmar sig – kommunicera istället med din assistent om den del du har svårigheter med på ett sakligt och professionellt sätt

Retur - gaaaaah!

Kom ihåg att kritik på en rapport inte är personligt. En retur ges för att du antagligen missat en eller flera viktiga komponenter som behövs för att göra din rapport komplett. Du kan ha räknat fel, använt fel ekvation, feltolkat ditt data, missförstått syftet med labben, varit otydlig eller inte beskrivit tillräckligt mycket vad du gjort, refererat fel, förväxlat resultat med diskussion et c. Om du får en retur, vilket du med stor förmodan kommer att få: Läs igenom kommentarerna noggrant, åtgärda alla kommentarer, även stavfel och grammatiska fel. Lämna in igen och kommunicera med din assistent om det är något du tycker är oklart.

Det är ovanligt att få retur endast på grund av stavfel eller grammatik. Men tänk på att rätt tempus ska användas - perfekt eller imperfekt är rätt (det vill säga "då-tid"). Har du fått en retur och även kommentarer på stavfel, se till att rätta dem när du ändå ska lämna in din retur igen. Och var extra noggrann i nästa rapport så du och din assistent slipper lägga onödig tid på det.

Om du har problem att planera din tid – kontakta Studie- och språkverkstan som kan ge råd om studieteknik. Om du har problem med att veta vad som ska skrivas var i din rapport, kontakta din labbassistent!

Plugga tillsammans men lämna in en egen rapport

Kemiska sektionen tar allvarligt på all typ av plagiering och fusk, men vi uppmuntrar alla studenter att plugga i grupp för att genom diskussion komma fram till insiktsfulla och korrekta slutsatser. Plugga och diskutera gärna i grupp men kom ihåg att lämna in ditt egna arbete. Texten du lämnar in ska vara skriven av dig. Du får inte kopiera labbkompendiet, du får inte använda dig av AI för att skriva texten, du får inte låna text av en kompis och du får inte översätta din kompis text som är skriven på svenska till engelska. Även att låna en någon annans rapport och arbeta om språket är plagiering. Stockholms universitet är en myndighet, misstanke om plagiering kan få civilrättsliga följder i form av en varning eller avstängning upp till sex månader. Prata med din labbassistent om du har problem med att förstå teorin, dina resultat eller vad som är plagiering! Det är bättre att kolla en gång för mycket med din labbassistent än att bli avstängd för att du inte förstod vad plagiering innebar, vi har alla varit nybörjare någon gång och i vissa fall kan det vara svårt att veta var gränsen går.

Att få till en riktigt bra rapport kan kännas som att bestiga ett berg - men vi vet att du med träning och vår hjälp kommer klara det!

 

 

Övning ger färdighet

Även om de laborativa momenten i en kurs kan upplevas som tuffa kommer du alltid kunna få riktigt bra hjälp av erfarna labbassistenter. Men för att lyckas med den praktiska delen av dina kemistudier så måste du själv ta ansvar för förberedelse, utförande, sammanställning och redovisning inom de angivna tidsramarna. Vi är övertygade om att övning ger färdighet och det finns ingen bättre plats att öva kemi än på Kemiska övningslaboratoriet vid Stockholms universitet.

På denna sida