Supertips för dig som ska börja läsa kemi!

Även om du pluggar mycket kan det hända att du inte klarar tentan. Men du kan vara lugn, du är inte ensam. Många framgångsrika kemister har också slitit men kommit ut på andra sidan. Nedan har vi samlat lite råd och tips som vi vet funkar. Läs igenom och hitta de som funkar för dig!

Förstå problemen på djupet

Att bara, eller till stor del, sitta och plugga med gamla tentor eller övningsuppgifter kan verka som en bra idé. Men det fungerar väldigt sällan tyvärr, av flera anledningar. Gamla tentor ger ofta inte en helhetsbild av hur kursen har sett ut och de brukar ge studenter fel förväntningar inför tentan. Om du inte förstår och kan förklara lösningen på tentafrågor och övingsuppgifter ordentligt kan du inte heller tillämpa dina kunskaper på nya svårare frågeställningar och det här kommer ställa till problem när du går vidare. Jobba istället på att bli en bättre problemlösare, och se till att hänga med i varje steg av lösningen. Bygg en stadig grund i kemi under de första åren, vi lovar du kommer att ha nytta av den.

Bra tankar på vägen:

  • Vilken information är viktig?
  • Vilken information är egentligen onödig för att kunna lösa problemet?
  • Har du koll på enheter, konverteringar och faktorer?
  • Håller min hypotes? Kan jag motivera den och fatta tanken bakom?
  • Kan jag förklara lösningen så att en kursare förstår?

Läs på lite före förläsningen!

Om du har en överblick av vad nästa föreläsning kommer handla om är det lättare att ta till sig innehållet, och ställa relevanta frågor på det du inte förstår.

Labbar är superviktiga (och roliga)

En stor del av utbildningen handlar om att lära sig labba. Att labba är ett hantverk, som du kommer att bli ett proffs på efter några år hos oss. Laborationerna finns också med i utbildningen för att du ska förstå begrepp och koncept, och förtydliga teorin från föreläsningen. Glöm inte att förbereda dig inför laborationen, det är jätteviktigt för din egna säkerhet och för att du ska få ut så mycket som möjligt av tiden du är i labbet.

Fråga!

Våra lärare uppskattar om du frågar, då vet de att du lyssnar och är intresserad. Dessutom brukar de gilla att få prata om sitt specialområde. Forskare frågar också varandra, hela tiden! Ställ frågor om föreläsningen, kursboken eller labben. Skriv upp alla frågor och ställ dem när du har möjlighet. Det finns inga dumma frågor!

Plugga lite varje dag

Hamna inte efter, utan håll igång studierna hela tiden. Ta för vana att skriva och lämna in labbrapporter i direkt anslutning till labben, och att plugga varje dag. När en uppgift redan är uppskjuten är det lätt att skjuta upp den mer. Att vänta till sista veckan före tentan brukar var en dålig taktik som ger många omtentor och hög stress.

Plugga i grupp

När vi frågar studenter vad de skulle ge för tips till en ny student är svaret ofta, "Hitta en studiegrupp och plugga med kursare". Att plugga ihop och att kunna fråga varandra är väldigt bra för förståelse och inlärning. I lokalerna på Kemiska ÖvningsLaboratoriet (KÖL) finns ett stort upphållsrum, sittgrupper, tysta studieplatser och klassrum som studenter kan använda.

Och du, vi vet att det kan vara tufft, men vi tror på dig, och alla vi som finns på och kring utbildningen är här för att hjälpa!

Siris tips!

Student som pluggar

Siri Talme (på bilden) är en kandidatstudent som klarade alla sina kurser på första försöket (med råge till och med). Här är några av hennes pluggtips:

Skumma igenom föreläsningen dagen innan
"Syftet är att få ett hum om vad som ska tas upp och vad jag tycker verkar mer eller mindre svårt att förstå. Jag lägger sällan mer än 10–15 minuter på det."

Raster under självstudier
"Jag tycker att det är mycket lättare att hålla koncentrationen om jag vet att jag bara behöver fokusera en viss tid och sedan kan tänka på något helt annat en stund. Jag brukar använda mig av appar där det går att ställa in olika långa pluggpass och pauser. Då blir det inte så mycket jobbigare än att följa vad appen säger."

Färgpennor 
"Jag gillar att färgkoda mina anteckningar. Som exempel använder jag en grön penna för saker jag själv tänker på eller undrar över. En fråga kanske dyker upp under föreläsningen, men det kanske inte känns som rätt läge att ställa den just då eller så kanske jag inte vet exakt hur frågan ska formuleras. Då antecknar jag och återgår till det senare. Ett annat exempel är om föreläsaren nämner att något är viktigt, då markerar jag det med en röd färg. När jag sedan går igenom föreläsningen igen vet jag att jag borde lägga extra fokus på det."

På denna sida