Emeli Lönnqvist ny Kontaktsekreterare på NSfK

Emeli Lönnqvist tillträder som Kontaktsekreterare på Nordiska Samarbetsrådet för Kriminologi. "Det känns väldigt ärofyllt och roligt".

Kontaktsekreterarna har i uppdrag att upprätthålla kontakten mellan Nordiska Samarbetsrådet för Kriminologi (NSfK) och de nationella kriminologiska forskningsmiljöerna.

- Det känns väldigt ärofyllt och roligt att få vara en del av det viktiga samarbetet som NSfK utgör för nordisk kriminologi, och att få bidra till att sprida och tillgängliggöra information från Sverige av kriminologisk relevans, säger Emeli Lönnqvist vid Kriminologiska institutionen.

- Inte minst kommer det att vara väldigt roligt att vara med och arrangera NSfK:s forskningsseminarium nästa år, som kommer att hållas i Sverige!

Arbetsuppgifterna består främst i att bidra med kriminologiska och kriminalpolitiska nyheter från Sverige. Därutöver ansvarar kontaktsekreterarna för att bistå rådets ledamöter och NSfK:s sekretariat i samband med anordnande av NSfK:s seminarier i Sverige samt i samband med att rådsmöten, arbetsgruppsmöten och dylikt som hålls i Sverige.

Emeli Lönnqvist tillträder som Kontaktsekreterare i juni 2023.

NSfK bildades 1962 av justitieministerierna i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige och har i uppdrag att främja kriminologisk forskning i medlemsländerna.

Prenumerera på NSfK:s nyhetsbrev och ta del av kriminologisk forskning.