Konsekvenser av fängelsestraff i Norden

I en ny forskningsöversikt sammanställer Susanne Alm, vid Kriminologiska institutionen, kunskap från studier av konsekvenser av fängelsestraff i de nordiska länderna. I samband med att rapporten släpps skriver Susanne tillsammans med Felipe Estrada också på DN debatt.

Korta fängelsestraff är ett slöseri med resurser

Så inleds debattartikeln i Dagens Nyheter skriven av Susanne Alm och Felipe Estrada, båda vid Kriminologiska institutionen, i samband med rapportsläppet.

"Att grova våldsverkare ska sitta inlåsta är alla överens om. Men Sveriges fängelser fylls nu med helt andra grupper av brottsbelastade. En ny översikt av studier om fängelsets konsekvenser i Norden visar att anstalternas rehabiliterande insatser kan vara effektiva – men inte för alla, skriver sociologen Susanne Alm och kriminologen Felipe Estrada".

Konsekvenser av fängelsestraff i Norden. (395 Kb)

Läs hela debattartikeln hos Dagens Nyheter: Dagens Nyheter: Korta Fängelsestraff är ett slöseri med resurser 20240520

Läs även Kriminologiska institutionens debattartikel i SvD på samma ämne: Extrema kostnader för kriminalvården