Ny professor vid Kriminologiska institutionen

Anita Heber har nyligen befordrats till professor i kriminologi vid Kriminologiska institutionen!

Anita Heber, professor i kriminologi. Heber är född 1977 och disputerade i kriminologi vid Stockholms universitet med avhandlingen ”Var rädd om dig! Rädsla för brott enligt forskning, intervjupersoner och dagspress”. Hennes forskning handlar främst om brottsoffer, organiserad brottslighet och kriminalpolitik.

Anita Heber.
Anita Heber, professor vid Kriminologiska institutionen. Foto: Sören Andersson.

Heber har särskilt intresserat sig för icke-traditionella offer som exempelvis offer som själva har begått brott. Där har hon visat hur dessa brottsoffer har svårt att få upprättelse eller ses som offer, trots långvarig och grov utsatthet. Hon har också visat hur felaktiga föreställningar och fördomar om olika (offer)grupper påverkar politiker, lagstiftning och myndigheters arbete. För närvarande arbetar hon med ett projekt om våldsutsatta målsäganden och ska påbörja ett projekt om avhopp från kriminella gäng.

Forskning i urval

Pågående forskningsprojekt:

Polisiärt arbete med gängavhopp: Utmaningar och möjligheter

Män som offer - Tre perspektiv på offerskap under rättegångar

Några publikationer:

Heber, A. (2024). Damsels, Monster, and Superheroes: Exploring the Metanarrative of Sex Trafficking. International Review of Victimology, Vol 30 (1), s.89-108.

Heber, A. (2023). Stranger Danger: Immigrants and Crime in Swedish Politics. Critical Criminology, Vol. 31, s.859-878.

Heber, A. (2020). Purity or danger? The establishment of sex trafficking as a social problem in Sweden. European Journal of Criminology, 17 (4), s. 420-440.

Läs mer om Hebers forskning här