Kulturgeografer får stipendium från Stiftelsen Hierta Retzius fond för vetenskaplig forskning

Stipendiet är på cirka 100 000 kr och kommer finansiera projektet "Trängsel på skogsstigen? Möten, normer och konflikter i tätortsnära skogar". Annika Strandin Pers och Maja Lagerqvist, verksamma vid Kulturgeografiska institutionenerna på Stockholms respektive Uppsala universitet, är foskarna som utför projektet.

Annika Strandin Pers och Maja Lagerqvist.
Annika Strandin Pers, forskare vid Kulturgeografiska institutionen Stockholms universitet, och Maja Lagerqvist, Universitetslektor docent vid Kulturgeografiska institutionen Uppsala universitet.
Foto: Jonas Cramby

Vad innebär stipendiet för projektet?
– Stipendiet gör att vi nu kan inleda det forskningsprojekt vi vill genomföra vars syfte är att öka kunskapen om skogens multipla nyttjande och värden som plats i samhället idag, och om de möjliga fallgropar som kan finnas där.

Varför är det viktigt att göra den här typen av forskning?
– Aktiviteter i skogen - och deras tidsliga och rumsliga dimensioner - behöver analyseras utifrån frågor om hierarkier kring olika aktiviteter och aktörer. Genom detta kan vi analysera skogsstigen utifrån både människors faktiska aktiviteter och deras idéer om vad som är rätt och fel i skogen, och på så sätt fördjupa våra kunskaper om konflikter och interaktioner i dagens tätortsnära skogar. Frågan om stigkonflikter är även viktig att sätta i relation till den svenska allemansrätten, friluftslivets vara i det svenska samhället och skogens betydelse för människor. Studien fångar en komplex tematik som involverar både praktiska aspekter och mer abstrakta frågor om vad skogen bör vara och vem som har rätt att använda den. Forskning om konflikter i friluftsområden är värdefull för att förstå dessa dynamiker och hitta sätt att främja samexistens och respekt för olika användare.

Hur länge har forskningsprojektet pågått/kommer fortsätta att pågå?
– Vi har pratat om projektet i flera år men det är först nu vi får möjlighet att göra en ordentlig pilotstudie. Tanken är att vi ska söka mer pengar för ett längre projekt efter denna studie.

Vidare läsning:

Läs mer om projektet "Trängsel på skogsstigen? Möten, normer och konflikter i tätortsnära skogar".

Annika och Maja har också skrivit boken Trailrunning Sthlm. 50 löpvänliga stigar från Mörkö i söder till Märsta i norr (Natur & Kultur, Stockholm), som guidar dig genom flera löprundor – självklart med ett kulturgeografiskt perspektiv!

Annika Strandin Pers och Maja Lagerqvist på en stenig strand vid havet.
Annika Strandin Pers och Maja Lagerqvist har också utforskat löpvänliga stigar i skogar runtom Stockholm. Bilden är från deras bok "Trailrunning Sthlm : 50 löpvänliga stigar från Mörkö i söder till Märsta i norr".
Foto: Jonas Cramby